Pracovníci břeclavského odboru správních věcí a dopravy už totiž prošli město a vytipovali jednosměrné silnice, kde by za určitých okolností mohli lidé na kolech v protisměru legálně jezdit. Bez problému to tak funguje například v Rakvicích u kostela.
„Říkat cyklistovi, že má objíždět kostel, když jede na vlak, je celkem nesmysl. Stejně by jednosměrkou jel i přes zákaz, takže i proto jsme se s dopravními policisty dohodli, že jim vyhradíme v protisměru pás,“ vysvětlil důvod, proč se už před lety v Rakvicích rozhodli pro tento krok, tamní starosta
Petr Vajbar. Rozhodně toho nelituje.
Jak přiznává, spíš by bylo riskantní to neudělat. Řidiči aut dnes musí respektovat vyznačený pruh a hlavně vědí, že tam mohou cyklisty kdykoli potkat. Jediný problém, který tak v obci řeší, je malá stálost barvy, kterou musejí každoročně obnovovat.
Německý příklad
„V Břeclavi bych možnost projet jednosměrkou v opačném směru rozhodně uvítala. Například v Čechově ulici, kde je silnice dost široká a jezdí tudy celkem málo aut. Mám s tím zkušenosti z Německa, kde jsem byla na studijním pobytu a na kole jsem jezdila často. I když je ulice jednosměrná, pod zákazem vjezdu je tam cedule, která povoluje vjezd cyklistům,“ popsala Zdeňka Savarová z Břeclavi. Větších potíží s dopravou si nevšimla. Řidiči podle jejích slov s koly v protisměru prostě počítají.
„Myslím si, že zpřístupnění jednosměrných ulic cyklistům v obou směrech je naprosto v pořádku. Tedy pokud to umožňují i další okolnosti, jako je parkování aut či šířka silnice. Už se tím zabýváme,“ překvapil vedoucí odboru správních věcí a dopravy břeclavské radnice Miroslav Čapka.
Všechny jednosměrné ulice už lidé z odboru prošli a vyhodnotili možnosti. „Jako vhodné se jeví například ulice Čechova a Fintajslova v centru města, oblast u polikliniky nebo některé ulice v Poštorné u kostela,“ vyjmenoval Čapka. Podle něj by se cyklisté mohli dočkat změny už za čtvrt roku. Odbor se touto problematikou začal zabývat už před rokem i kvůli vyřešení neustálých problémů s cyklistickou dopravou ve městě.
I policisté souhlasí
Novince se nebrání ani vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach. „Podnět k tomu dáváme už řadu let. Podle mého názoru i mých kolegů je to možné tam, kde silnice vyhovuje vytvoření samostatného jízdního pruhu. Vyžaduje to samozřejmě dostatečné označení a vymezení,“ upozornil Mach.
„Pokutovat cyklisty, pokud je tam takováto možnost jízdy, je naprosto zbytečné. Jsem pro pokuty až v situaci, kdy není jiná možnost. Lepší je hledat řešení, aby se nemuselo nic zakazovat,“ zamyslel se.