Česká vláda odsouhlasila čtyřpruhový obchvat u Břeclavi. Má ústit u hranic s Rakouskem. Sousedé však mají jiné plány

„Pro Rakušany to bude znamenat poměrně hodně kroků. Směrem na Reintal je to dost klidová zóna a nemyslím si, že to budou jednoduchá jednání. Vždyť dnes tam naopak místní samosprávy instalují mnoho dopravních značek, které omezují provoz autobusů a podobné věci,“ nastínil Koukal.

Rakouští sousedé podle jeho slov celou dobu předpokládali, že trasa půjde směrem na Mikulov a tudíž připravovali dálnici, kterou mají i ve svém zákonu, jen na Mikulov. „Ne že by nebyli flexibilní a nechtěli dále diskutovat, ale směr je daný. O této další variantě se nepochybně budou bavit, ale znamená to změnu zákona, novou diskuzi, změnu územních plánů a další,“ vysvětlil velvyslanec České republiky ve Vídni.

„Čtyřproud je jiná varianta, než s jakou jsme původně počítali, ale prakticky to pro Břeclav není problém. Pokud dojde naplnění, bude to pro město dobré,“ řekl starosta Břeclavi Dymo Piškula, který si ale uvědomuje, že změna může přinést i těžkosti. „Dá se očekávat, že výkupy pozemků budou o něco složitější. Dojde-li navíc na mimoúrovňové křížení, bude projekt nesporně nákladnější,“ naznačil dvě z možných problémových oblastí.

Po předchozích zkušenostech se ale hlavně Piškula obává toho, aby vládní dohodu ještě někdo nezměnil nebo nezpochybnil. „Hlavně, aby to nebyla past a nedošlo například k tomu, že se pak ochráncům přírody nebude čtyřpruh líbit. Bohužel v této zemi se dohody obvykle nedodržují. Přáli bychom si, aby tato byla definitivní,“ vyjádřil své přání.

Český ministr dopravy Aleš Řebíček je přesvědčen, že pro lepší dopravní obslužnost je nutné jak spojení Brna s Vídní přes Mikulov, tak i svedení části provozu z dálnice D2 po obchvatu Břeclavi. Rozšíření silnice R52 v úseku z Pohořelic do Mikulova by podle jeho slov mohlo začít už v roce 2010. „To pokud nedojde k dalším žalobám, a protože nejsou vykoupeny všechny pozemky,“ uvedl Řebíček.

„Boj výsledné řešení dopravního spojení Brna s Vídní je stále otevřený a fakticky vláda nevyřešila nic, nehledě na to, že o trasách dálnic a silnic nemá vláda tímto způsobem co rozhodovat,“ kritizuje vládní postup právnička Ekologického právního servisu Daniela Konečná.

Naopak nadšení z odsouhlasení trasy rychlostní silnice na Mikulov neskrývá radní Jihomoravského kraje Anna Procházková. „Je to klíčové rozhodnutí. Konečně se uvolnil prostor pro mezivládní dohody. Je to pozitivní signál pro rakouskou stranu,“ uvedla Procházková.