„Minulý týden jsme projednali budoucnost nabíječek na elektroauta v Břeclavi. Na veřejných prostranstvích chceme nabídnout možnost nabíjení při odstavení auta, zejména v místech, kde jsou vozidla odstavena na dobu několika hodin,“ uvedl místostarosta Matuška.

Je přesvědčený, že jde o výbornou alternativu pro jízdy po městě. Zařízení na získání energie mají přibýt u obchodních zón či nádraží. Variantou je rovněž okolí zimního stadionu.

„Navržené podmínky zdají se být rozumné, první sloupky by se ve městě měly objevit v příštím roce,“ tvrdí místostarosta.

Hoteliér Petr Marcinčák u nejrychlejší dobíjecí stanice v Česku.
Nejrychlejší dobíječka elektroaut? Nově stojí v Mikulově, postačí jí deset minut

Ve srovnání se státy Evropské unie má ale Česko zatím co se týče vozového parku jeden z nejmenších podílů nových registrací osobních elektromobilů, a to 2,6 procenta. Hůř je na tom už pouze Slovensko s podílem 2,39 procenta. Premiantem je Švédsko s podílem přes 37 procent.

Jednou z příčin pozvolného nástupu elektromobility je kapacita dobíjecí infrastruktury. Česko má jednu z nejrobustnějších sítí v Evropě po přepočtu na počet elektromobilů. Na sto e-aut připadalo v loňském roce dvaadvacet dobíjecích stanic. V EU byl přitom průměr patnáct stanic. Problém je ovšem s jejich rozmístěním. Jsou okresy, kde se počet stanic dá spočítat na prstech jedné ruky.

Ministerstvo dopravy plánuje v příštích letech výstavbu dobíjecích stanic podpořit.

  • POSLECHNĚTE SI TAKÉ: Podcast Dějiny temné i tajemné, Nedělinova katastrofa
Zdroj: Jaroslav Krupka, Jakub Vítek