Pryč budou časy, kdy záchody na břeclavském nádraží patřily k jedněm z nejhorších. Majitel budov, Regionální správa majetku Brno, se totiž rozhodl k velkým opravám starých budov, které po odstěhování zaměstnanců zejí prázdnotou. Novou podobu nejdříve dostane restaurace, veřejné záchody a podchod.

„Oprava restaurace má být hotová podle smlouvy v listopadu. Stejné je to u záchodků a podchodu,“ potvrdil Vladimír Čevela z brněnské Regionální správy majetku Českých drah.

Další etapa začne podle jeho slov nejspíše až na přelomu let 2012 a 2013. „Tyto opravy chceme připravovat po dohodě s radnicí, protože pružně naváží na terminál integrované dopravy,“ nastínil budoucnost nádraží s tím, že o restauraci už projevil zájem jeden nájemce. A další se hlásí i na ostatní prostory.

Opravy teď zkomplikují život i lidem, kteří budou chtít před nádražím zaparkovat. Od pondělí má totiž firma, která opravuje restauraci, začít kopat kanalizaci. „Nejdříve se to dotkne míst pro taxikáře, následně i části parkovací plochy. Nájemce s tím musí souhlasit, protože to má ve smlouvě, že musí strpět takové opravy,“ prozradil Čevela.

Částku, na kterou se zatím opravy vyšplhaly, nechtěl Čevela prozradit. Pohybují se však v řádech milionů. Lidé se mohou nově těšit na čistý podchod a hlavně opravené a podle Čevely i luxusní záchody.

Oprava lidi neomezí

Že by oprava jedné části budovy nějak omezila cestující, to si přednosta Provozního obvodu Břeclav Rudolf Tuček nemyslí. „V pochodu je už oklepaný starý povrch. Byl už hodně posprejovaný a nešlo to ani čistit. Podchod využívají spíš ti cestující, kteří jdou z nádraží. Zkracovali si tak cestu z nástupišť. Lidé, kteří někam jedou, jdou většinou stejně přes vestibul, kde vidí, na kterou kolej vlak přijede,“ nespatřoval v uzavření části podchodu Tuček větší problém.

Je také rád, že se konečně dostalo na záchody. I když si dobře pamatuje, když se toalety opravovaly naposledy. A jak za ně tehdy byli železničáři vděční. „Na opravu tlačila jednak veřejnost, a pak také hygienici. Je to jen dobře, že budou v pořádku. Už prostě nevyhovovaly. Ale je to zkrátka zařízení, které také podléhá zubu času díky častému provozu,“ uvedl Tuček, který také neskrýval spokojenost s novou budovou, kam se zaměstnanci Českých drah přestěhovali.

„Břeclavské vlakové nádraží využívám několikrát týdně. Za poslední roky se hodně změnilo. Je ale škoda, že třeba železničáři nezachovali staré sloupy na nástupištích a vše je teď v moderním duchu. Přišli jsme tím o část historie,“ zamyslel se Jan Adámek z Břeclavi.

Je naopak přesvědčený, že se podařilo majiteli budov udělat pořádný krok v před. Oceňuje jak opravu restaurace, tak i toalet. „Pořád je to ale jen nádraží, dnešním trendem je udělat vlaková nádraží místem setkání. Vždyť právě tady se potkají kamarádi, rodiny,“ dodal. Možnost vidí právě v obchodní zóně, která by časem měla na nádraží vzniknout.

Břeclavská radnice se chce přihlásit na podzim tohoto roku do výzvy, která má městu zajistit dotaci na plánovaný terminál. Jeho cena se pohybuje okolo sta milionů korun.