Vlakové nádraží plné šedi a špíny? Zapomeňte. Ambiciózní projekt Českých drah počítá s tím, že se břeclavské nádraží změní na moderní prostor plný obchodů a služeb. Už brzy. Železničáři se totiž mají už v polovině letošního roku přestěhovat jinam.
„Je to tak. Dostali jsme nabídku, že by bylo možné zřídit vhodné prostory pro řídící aparát v bývalé severní nocležně, kterou čeká rekonstrukce. Přijal jsem to. Je sice zajímavější, když vidím z okna na koleje, ale není to podmínkou řízení provozu,“ uvedl přednosta Provozního obvodu Břeclav Rudolf Tuček.
Kompletní rekonstrukce bývalé drážní nocležny, která stojí nedaleko nádraží, začala už loni v říjnu. Rekonstrukce má být hotová do konce června. O letních prázdninách tak vypukne velké stěhování. „Do opravené nocležny se přestěhují nejen zaměstnanci administrativy z výpravní budovy, ale také pracovníci vlakového personálu, kteří sídlí v dalších přilehlých objektech. Dohromady se jedná o více než dvě stě lidí,“ řekl Vladimír Čevela z brněnské Regionální správy majetku Českých drah. Právě ta projekt, který stěhováním železničářů zdaleka nekončí, připravuje.
„Uvolněné prostory mají být využity pro služby a obchody, které by na nádraží mohly být. Záleží na tom, kdo se přihlásí o jejich provozování,“ naznačil Tuček.
Čevela to potvrdil. V nádražní budově zůstane jen prodej jízdenek a ČD centrum, jinak dostanou zelenou služby a obchody. „Projekt na přestavbu výpravní budovy bude hotový už letos,“ prozradil vedoucí technického oddělení brněnské správy. Na nádraží by tak cestující mohli najít například pekárnu, květinářství, kadeřnictví, ale i další obchody. „Máme celosíťové nájemce pro určitý typ služeb. Oslovíme je, jestli mají zájem do Břeclavi jít. Pokud ne, hledali bychom přes výběrové řízení nové nájemce,“ vysvětlil Čevela.
„Podle mě je to dobrý nápad, jak oživit chod břeclavského nádraží. Každý den tudy projdou stovky cestujících a myslím, že by obchody lidem zpříjemnily čekání na vlak. Já osobně bych takovou přeměnu uvítala,“ má jasno studentka Miroslava Zhejbalová, která do Břeclavi přijíždí vlakem denně z Podivína.
Přestavba by zřejmě začala rekonstrukcí křídla nalevo od vestibulu, ve kterém zůstane jen dopravní kancelář. V patře by měly vzniknout prostory na pronajmutí. Na opačné straně by se pak měla kompletní rekonstrukce dočkat i nádražní restaurace, která se zmenší na polovinu. „Na druhé polovině vybudujeme nové parkoviště, protože to stávající se zmenší, přibude zeleně. Naším zbožným přáním je, aby rekonstrukce nádraží začala za rok nebo za dva,“ přiznal Čevela. Brněnská správa má totiž na starosti výpravní budovy ve dvou krajích a peníze jsou omezené.
Regionální správa majetku plánuje také zásadní opravu bývalého obytného domu v areálu břeclavského nádraží. České dráhy ho hodlají využít jako polyfunkční dům.