Veřejné záchodky na břeclavském vlakovém nádraží jsou známé po celé republice. Bohužel nechvalně. V internetovém hodnocení na serveru Mr. Tester skončily dokonce jako desáté nejhorší.

„Je to tam drahé a hnusné. Od velmi nepříjemné paní jsem dostala asi jen dva centimetry toaleťáku. Kdybych šla na velkou, tak mi to ani nevystačí,“ popsala svou nepříjemnou zkušenost například Zuzana Brestičová.

Podobný názor na tamní záchody mají i zástupci Českých drah. „Souhlasím s tím. Byl bych rád, kdyby se to zlepšilo. Vždy, když tam přijdu, tak mám asi stejné pocity jako všichni ti, co to hodnotili. Je to zanedbané. Ten provozovatel to očividně nedostatečně udržuje,“ nebál se ukázat na viníka přednosta provozního obvodu Břeclav Rudolf Tuček.

Zároveň však přiznal, že nápravu zajistit nedokáže. Veřejné toalety jsou stejně jako celá budova majetkem brněnské Regionální správy majetku Českých drah. Ta je dál pronajímá soukromníkům.

„Záchody jsou nyní v provizorních podmínkách. Nájemce nedávno odešel poměrně nečekaně, takže v současné době hledáme nového. Takže jsme měli starosti, abychom vůbec zajistili provoz a záchody byly otevřené,“ konstatoval Josef Matějka z Regionální správy majetku Českých drah.

Stejně tak se k situaci postavil i Vladimír Čevela ze stejné společnosti. „Na starost je má nájemce, který má v povinnostech nejenom od lidí vybírat korunky, ale také má záchody udržovat v nezávadném hygienickém stavu. Je to vyloženě chyba nájemce,“ neostýchal se poukázat ani Čevela.

Viníka všichni zástupci Českých drah dokázali najít rychle. Horší to bude ale s řešením dlouhodobého problému. „Můj osobní názor je takový, že do veřejných záchodů na nádraží je potřeba vložit peníze a určité věci zlepšit. Na druhou stranu musí provozovatel záchodky pravidelně čistit a dezinfikovat,“ domnívá se Tuček.

Někteří cestující se záchodkům raději vyhýbají, aniž by je vyzkoušeli. Odrazující je jen samotný pohled z chodby. „Na veřejných záchodech na nádraží jsem nebyla, protože jsou už z venku nevábné. Ale myslím si, že to není špatnou údržbou, spíš jsou už staré. Klidně by jich tam mohlo být míň, ty čtyři pro ženy i pro muže se stejně nevyužijí,“ zhodnotila stav toalet Ivana Prchalová z Podivína.

Najít dobrého nájemce záchodků, který by toaletám napravil reputaci, ale zřejmě nebude snadné. „Největší problém je najít solidního nájemce, který by se o tyto služby dobře staral. Lepší než nějaká firma by byla určitě šikovná rodina. Určitě by to mělo větší naději,“ míní Matějka.

Regionální správa majetku již přispěchala s alespoň dočasným řešením. „Provádíme nejnutnější opravy tak, aby byly záchody funkční. Předpokládáme ale opravu celé nádražní budovy, a to nejpozději do roku 2013,“ nastínil snad světlejší budoucnost nádražních záchodků Matějka.

PETR KLUSKA