Povánoční čas není v obchodech jenom obdobím slev, ale i reklamací. Jednu z nich marně řešili manželé Škrancovi z Bořetic. Peníze za pokaženou fritézu zpátky pravděpodobně nedostanou.

„Máme doma třílitrový friťák, ale už s námi nebydlí děti, tak jsme si koupili menší. Když jsme ho ale zapnuli, olej vytryskl ven,“ popisoval závadu Milan Škranc.

Fritézu proto s manželkou odvezli k reklamaci do prodejny Elektro Spáčil v Břeclavi, kde výrobek značky Hyundai koupili. Zaměstnanci prodejny reklamaci přijali a přístroj odeslali do autorizovaného servisu. RTV Servis reklamaci uznal a zároveň ve fritéze vyměnil pokažený termostat.

Výrobek pořízený za šest set korun však Škrancovi zlobit nepřestal. Následující dvě reklamace servis neuznal a manželům došla trpělivost.
„Když nám na prodejně řekli, že jsme spálili zdroj, zavolali jsme do servisu sami. Ale takové jednání, kterého se nám od nich dostalo, nás uráží. Jestli prý víme, jak se lije olej do friťáku? A ještě mě nařkli z toho, že na nich chci vydělat. Oba jsme důchodci, nemáme zájem někoho podvádět,“ nabroušeně líčil Škranc.

Servisní středisko tvrdí, že závadu způsobil zatečený olej, což vedlo ke zkratu. Vedoucí břeclavské prodejny Elektro Spáčil Miroslav Janulík vyjádření servisu věří.

„Servis nemá žádný důvod reklamaci záměrně nepřijmout. Z oprav reklamovaných výrobků mají peníze. Jejich zájmem je žádost přijmout, opravit výrobek a nárokovat si peníze od výrobce,“ argumentoval Janulík.

Svou roli podle něj v případu sehrálo nesprávné užívání přístroje. „Výrobce v návodu upozorňuje, aby uživatel do fritézy nedával více oleje, než je předepsané. Olej také může vyvřít, když do friťáku vložíte potraviny se zmrazenými krystalky ledu,“ odhaduje možné příčiny závady vedoucí prodejny.

Následný efekt by mohl odpovídat popisu toho, co se stalo právě panu Škrancovi. „My s friťákem zacházet umíme. Do jedenapůllitrové nádoby jsem raději dával jen jeden litr oleje,“ bránil se postižený spotřebitel.

Roli nehrála ani nižší pořizovací cena výrobku. „Těchto fritéz se prodá mraky, ale nikdy s nimi nebyly podobné problémy,“ namítl Janulík.
V tuto chvíli si manželé můžou právem připadat bezradní. Pokažená fritéza je stála nejen spoustu času a úsilí, ale i peněz za benzín a řadu telefonátů.

Nefunkční výrobek tak asi navždy skončí ve skladu v břeclavské prodejně. Není důvod jej vyzvednout. Oprava je zbytečná. Stála by víc než pořízení nové fritézy.

„Při neuznané reklamaci mají právo si nechat udělat znalecký posudek. Pokud vyzní v jejich prospěch, můžou znovu uplatnit reklamaci,“ radí bořetickým důchodcům Jan Mišurec ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Druhou možností je obrátit se přímo na Sdružení obrany spotřebitelů, které se pokusí spor vyřešit bez toho, aby skončil u soudu.

PETR KLUSKA