Břeclavské kino Koruna prošlo minulý měsíc dlouho očekávanou digitalizací promítací techniky. Kromě filmů ve 3D a žhavých novinek však jeho program neopomíjí ani snímky stojící mimo hlavní proud. Důkazem budiž čtvrteční projekce digitalizované verze českého filmového klenotu, Markéty Lazarové, nebo břeclavská premiéra posledního počinu Roberta Sedláčka. Snímek s názvem Rodina je základ státu pobaví diváky v pátek i sobotu od osmi hodin večer.

Robert Sedláček, osmatřicetiletý rodák ze Zlína, vystudoval dokumentární tvorbu na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Po řadě dokumentů pro televizní vysílání se začal soustředit také na hraný film. Sedláček vyniká vyzrálým a osobitým režijním stylem, věnuje se aktuálním společenským problémům a píše si vlastní scénáře. Většinou přímo na tělo konkrétním hercům, s nimiž opakovaně spolupracuje.

V dokumentární tvorbě se Sedláček nejčastěji věnoval kontroverzním osobnostem českých politických dějin. K sérii Třináctá komnata ale přispěl díly s Janem Nedvědem nebo Borisem Hybnerem, cyklus Česká paměť zase například věnoval vzácným historickým pozůstalostem. Jeho dokumenty Česká televize s oblibou reprizuje, nejčastěji na svém druhém programu.

Drogy i politika

V debutovém hraném snímku Pravidla lži z roku 2006 Sedláček nastínil život v komunitě drogově závislých. Následující Muži v říji naopak fungovali jako velmi humorná karikatura současné politické kultury a lidského prospěchářství. Ve filmu Největší z Čechů zase sebeironicky vykreslil strastiplný život filmařů a jejich neustálý vnitřní boj mezi ideály a realitou.

V Sedláčkově nejnovějším snímku Rodina je základ státu se v českém filmu poprvé tematizuje tunelování bank jako společenský fenomén dneška. V hlavní roli stojí úspěšný manažer ztvárněný Igorem Chmelou, který žije spokojeným rodinným i profesním životem. To však pouze do té doby, než se přijde na jeho finanční zpronevěru a hrozí výměna zlaté klece za železnou.

Nic netušící rodina tak vyráží na výlet, který v sobě skrývá útěk před policií i vlastním svědomím. A s detektivní zápletkou se při putování po jihu Moravy začínají brzy odkrývat také problémy zdánlivě bezstarostné rodiny. Nechybí ani tradiční ironická nadsázka, provokativní ladění či hudba Lenky Dusilové.

V současné české hrané filmové produkci vyniká celá Sedláčkova filmografie vysoce nad průměr. Ten tvoří povrchní odpočinkové komedie, které na rozdíl od popcornu není problém strávit. Sedláčkovy filmy a jejich témata však zůstávají v hlavě dlouho i po závěrečných titulcích.

PETR VLASÁK (autor je z Břeclavi a zabývá se kulturou, zejména pak hudbou a filmy)