Každoročně se v Pasohlávkách zastaví více než dvě stě tisíc turistů. A ani letos tomu není kupodivu jinak. Přitom díky sílící koruně se Češi mohou rekreovat za hranicemi za historicky nejnižší ceny.

Jak se ale zdá, jih Moravy je vůči těmto vlivům zcela imunní. „Už nyní máme objednávky na příští rok, takže jde vidět, že je o nás zájem,“ pochvaluje si nynější stav správce autokempu Merkur Pasohlávky Jan Duda.


Jak se u vás vyvíjí návštěvnost? Většina kempů si stěžuje na to, že Češi už dávají přednost raději zahraniční dovolené.
Myslím si, že návštěvnost je v letošním roce výborná, ještě lepší než v předešlém roce. Ze začátku, kvůli počasí, to tak sice nevypadalo, ale návštěvníků máme skutečně více. Alespoň podle dat z počítače.


Takže posilující koruna se na autokempu Merkur zásadně neprojevila?

Musím říct, že neprojevila. Zatím nemáme podněty, že by se něco takového dělo. Na nás to určitě nemá vliv. Co nás spíše trápí, je problém bankomatů, které v okolí kempu nejsou. Snažíme se ho získat už pátým rokem, zatím neúspěšně.


Přece jen díky výhodnému kurzu eura je pro dovolenou mimo ČR příhodná doba. Překvapují vás letošní čísla o návštěvnosti?
Řekl bych, že mě to nepřekvapuje. Posílili jsme totiž reklamu, která je určená pro nizozemské návštěvníky. Prezentujeme se různě, v časopisech, na internetových stránkách. A daří se, Holanďané k nám jezdí daleko více, než tomu bylo v posledních letech.


Takže reklama funguje na výbornou…
Tak to určitě. Víme, jak se Holanďané chovají, je to takový kočovnější národ. Mají karavany a dokáží přijet na týden, čtrnáct dnů. A potom pokračují dál. Ale je pravda, že se málokdy stane, že by u nás byli jen ten týden.

Čím myslíte, že je jižní Morava právě pro Nizozemce natolik lákavá, že zde stráví i několik týdnů?
Tak tato oblast je nejteplejší v Česku, pak je tady víno a památky. To znamená Lednicko-valtický areál a památky podobného charakteru. A navíc jsou zde i cyklostezky, kterých hojně využívají.


Které národnosti v Pasohlávkách můžeme ještě běžně potkat?
U nás se sejde, musím říct, vlastně celý svět. Někdy až zírám. Ale za sezonu se tady vystřídá až dvě stě dvacet tisíc lidí, takže se není moc co divit. Jinak vévodí Holanďani, pak Slováci a turisti z těch příhraničních oblastí, jako Německo, Polsko a Rakousko.


Překvapil vás například svou přítomností v autokempu nějaký turista ze skutečně exotické země?
Musím říct, že mě překvapila národnost, o které jsem nikdy předtím neslyšel. Byl to zřejmě student někde z Afriky. Abych pravdu řekl, tak si ten název země, odkud pochází, nepamatuji. Bylo to velmi nezvyklé.


Češi obecně bohatnou. Zajímá je vůbec ještě dovolená, kterou stráví doma?
Zajímá je tuzemská dovolená každopádně. Už nyní máme objednávky na příští rok, takže je o nás zájem. Musím ale konstatovat jednu věc, a sice to, že mají čím dál větší požadavky. Takže se snažíme naše zařízení rekonstruovat, různě obnovovat. Ale někdy to už nejde, když to jsou požadavky na hranici čtyřhvězdičkového hotelu.


Pozorujete v poslední době nové trendy v kempování?

Řeknu to tak, kempování se stává pro lidi zajímavější tím, že když už jezdí, tak jsou na to vybavení. Mají své stoličky, židličky, zahradní nábytek, grily. To znamená, že jsou na dovolenou připravení a chtějí ji prožít bezstarostně.


Co se týká ubytování, využívají rekreanti ve větší míře spíše stany, karavany či bungalovy?
Poslední léta lidé hledají spíše ubytovací zařízení. Trend je takový, že dávají přednost spíše ubytování pevného charakteru. Takže stany nebo karavany určitě ne. Poptávka je po bungalovech.


Nabízíte návštěvníkům nadstandardní služby? Kupříkladu připojení k internetu?
Tak nabízíme wifi připojení k internetu, jednak máme i internetovou kavárnu, takže není problém se tam napojit. Pak je tady ale další věc, a to elektrická energie, kterou návštěvníkům kempu poskytujeme. Je s tím ale trochu problém, především holandští turisti mají velmi dobře vybavené karavany: rychlovarné konvice, mikrovlnky. Takže máme co dělat, abychom jim vyhověli.


Jaký je zájem o nudistickou pláž? Navštěvují ji spíše Češi, nebo zahraniční turisté?
Pláž je opravdu hodně navštěvovaná. Spíš bych ale řekl, že ji vyhledávají Češi. Tak pětadevadesát procent jsou právě Češi. Mám pocit, že zahraniční turisti na to nejsou tolik zvyklí.


Chystáte pro své zákazníky do budoucna nějaké novinky?
Tak určitě chystáme obnovu chatové oblasti, která nám letos přidělala starosti. A to i kvůli hodnocení deníku Blesk. Dali nám to v tom článku doslova sežrat.


O co konkrétně šlo?
Šlo o ubytování v chatkách, recepční se snažili redaktorce vyjít vstříc, aby měla co nejrychleji střechu nad hlavou. Takže jí dali jedinou volnou chatku, která byla tehdy k dispozici. Jenže ta chatka se používá přes sezonu pro rybáře. Bylo to takové za dobrotu na žebrotu. Každopádně ta paní redaktorka dost věcí v tom článku přehnala, dost to osolila.