Podle Josefa Hromka z odboru památkové péče v Mikulově o původní dlažbě nikdo nevěděl, protože se nacházela pod třiceti centimetry nánosů. „Vzácná dlažba pochází z výstavby mostu, tedy z období kardinála Dietrichštejna. Chceme ji zachovat, proto jsme přistoupili k úpravě projektu,“ vysvětlil Hromek.

Aby byla památková hodnota dlažby co nejlépe chráněná, dělníci ji znovu zakryjí. Most tak dostane nový mlatový povrch, podobný na něm byl umístěný už v minulosti.

Kromě toho řemeslníci zjistili i další skutečnosti, které opravu komplikují. „Po odkrytí celého mostu jsme na konstrukci našli značné poruchy. Narušené byly cihly chránící pilíře mostů nebo obvodové zdivo. Oproti původnímu záměru jsme přistoupili také k opravám mostních pilířů,“ doplnil Hromek.

Dělníky potrápila také zvýšená hladina spodní vody. Bez jejího nepřetržitého čerpání by na stavbě vůbec nemohli pracovat.

Barokní památka ze sedmnáctého století kdysi tvořila jedinou cestu na ostrov uprostřed Nového rybníka. Po druhé světové válce byla oblast nepřístupná, protože se nacházela v pohraničním pásmu. „Celé území utrpělo za komunismu velké škody. Most byl zapomenutou stavbou za železnou oponou,“ uvedl starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Součástí projektu je i výstavba cyklostezek, které propojí české a rakouské pohraničí. „Most znovu napojíme na okolní cesty a vybudujeme naučnou stezku se sedmi zastaveními včetně odpočívek,“ přiblížila manažerka projektu Kateřina Korandová.

Celkové náklady činí pětatřicet milionů korun. Většinu uhradí dotace, část zaplatí rakouská strana. Celý projekt má být hotový v červnu příštího roku.

Obnovu Portz Insel místní většinou vítají. „Jezdíme tudy na kole už léta. Bojím se jen, že zmizí místa, kde se dalo krásně randit a zašívat se. Na jednu stranu je dobře, že to nezchátrá, na druhou mi zmizí kus dětství,“ vzpomínala před časem Miriam Nová ze Sedlece.

JAN BOHÁČ