Dle webových stránek Centra dopravního výzkumu patří úsek jedničkové silnice protínající Mikulov k místům, kde poměrně často dochází k vážným bouračkám. Zlepšení situace nabízí podle odborníků rychlá výstavba silnice R52, která se podle plánů vyhne obydleným oblastem. Bezpečnost chodců a cyklistů navíc zajistí nové mimoúrovňové křižovatky.

„V případě R52 je mimoúrovňové křížení navrženo současně s obchvatem Mikulova. Oblasti, kde stávající komunikace prochází zastavěným územím a kde dochází ke styku dálkové a místní dopravy a dále ke styku dálkové dopravy s chodci, patří k nejnebezpečnějším úsekům silnice,“ poukázala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Počty nehod na silnici R52 jsou podle ní alarmující. „Podle serveru, který se nachází na adrese www.jdvm.cz/pcr, se za prvních devět měsíců letošního roku stalo v Mikulově dvaaosmdesát dopravních nehod. Až čtvrtina z nich na současné I/52, která prochází přímo Mikulovem. Zraněno při nich bylo třináct lidí, z toho čtyři těžce. Tři lidé nehody nepřežili,“ vypočítala Vápeníková.

Mimoúrovňové křížení silnic v Mikulově by přivítali i policisté. „Na trase průtahu městem jsme v minulosti řešili mnoho vážných dopravních nehod. Odpovídá to intenzitě provozu, protože se jedná o hlavní tah z Brna do Vídně,“ uvedl vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.

„Vybudování čtyřpruhu s mimoúrovňovým křížením by určitě vedlo ke snížení počtu vážných dopravních nehod,“ je přesvědčen Mach. Mimoúrovňové křížení je totiž podle jeho slov podstatně bezpečnější než úrovňové.

A jak říká, netýká se to jen Mikulova. „Na dvaapadesátce je problém u všech křižovatek, kde se kříží silnice přes hlavní tah. Stala se tam spousta těžkých nehod, včetně smrťáků,“ upozorňuje dopravní policista.

Důvodem jsou i lidé, kteří tudy chodí přes silnici často pozdě v noci či v časných ranních hodinách, a mnohdy pod vlivem alkoholu. „Ne všichni řidiči se tam řídí předepsanou rychlostí. Chodci či cyklisté pak mnohdy neodhadnou vzdálenosti přijíždějících vozidel a jejich rychlost,“ popsal Mach.

Rozšíření silnice R52 v úseku z Pohořelic do Mikulova by tak v tomto ohledu pomohlo snížit nehodovost. Výstavba ovšem zatím nezačala. Důvodem jsou spory o to, která z variant spojení Brna s Vídní je levnější a šetrnější k přírodě. Jihomoravský kraj už léta prosazuje rozšíření dvoupruhové silnice na čtyřpruhovou.

Různá občanská sdružení, obce a ekologové namítají, že se nebrala v úvahu trasa vedoucí z dálnice D2 kolem Břeclavi a porovnání obou variant.
„Kdyby se udělalo srovnání, museli bychom vzít v úvahu i argument o počtu dopravních nehod v Mikulově. Pokud by při zohlednění všech aspektů – životních podmínek, hlukové a další zátěže – vyšla tahle varianta lépe, tak bychom určitě proti tomu dál neprotestovali. Problém je v tom, že k takovému srovnání nikdy nedošlo,“ upozornil Pavel Černý z Ekologického právního servisu, který poskytuje právní pomoc lidem, kteří žádají srovnání variant nebo nesouhlasí s tou přes Mikulov.

Mimoúrovňové křížení u Mikulova
Mimoúrovňové křížení u Mikulova
Dopravní nehody v roce 2008