Mikulov už má dva „kruháče" na hlavním tahu na Rakousko. Osvědčily se tam. Místo, kde má vzniknout třetím, je dopravně komplikované. Sjíždí se tam silnice od Pavlova, Klentnice a Milovic, zároveň se střetávají s místními cestami.
U dálnice, žádají
Koštial by plánovanou stavbu rád zařadil už do rozpočtu města na příští rok. Pro městskou pokladnu by ovšem osmimilionový výdaj znamenal příliš velké sousto. „Hledáme i cizí zdroje. Byli bychom rádi, kdybychom sehnali většinového podílníka. Každopádně, když seženeme polovinu peněz, tak si myslím, že diskuze o rozpočtu by nabyla konkrétnějších obrysů," přemýšlel starosta nahlas.
Vyloučená není ani peněžní podpora od Jihomoravského kraje. „Jeho spolupodílnictví je reálné, ale v daném okamžiku nejsem schopný říci, jestli to nakonec bude pravda," krčil rameny Koštial.
Už čtvrtý „kruháč" plánují vystavět v Břeclavi. Kromě stávajících u Tesca, autobusového nádraží a areálu bývalého cukrovaru by měl další přibýt u hlavní pošty. „Byl bych rád, aby vznikl už v příštím roce. Projekt navíc řeší i pokračování cyklostezky na Bratislavskou ulici," přidal starosta okresního města Pavel Dominik další dobrý důvod hovořící pro stavbu.
Radnice dříve uvažovala také o kruhovém objezdu u poštorenského kostela. Postupně ale změnila názor. „Aby tam kruhový objezd plnil svoji funkci, musel by být trochu vyosený směrem ke kostelu. A to by mohlo negativním způsobem ovlivnit tuto památku," zmínil Dominik.
A pokračoval. „I dopravní experti říkají, že ta křižovatka je tak nepřehledná a nebezpečná, že lidé se na ní chovají velmi ohleduplně. Za poslední dobu tam k vážnější nehodě nebo zranění nedošlo. A není nic horšího, než když se ucpe kruhový objezd," zamyslel se břeclavský starosta.
Zbudování kruhového objezdu by ovšem mohlo přispět k větší bezpečnosti na křižovatce u dálnice D2 nedaleko Břeclavi, kde se kříží silnice od Hodonína, Břeclavi a Hustopečí s dálničním sjezdem. „Tato křižovatka byla vyhodnocená jako desátá nejhorší v kraji, co se týče následků nehod," připomněl vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.
Správcem dotčené silnice je Ředitelství silnic a dálnic. Břeclavský inspektorát jej se záměrem vybudování „kruháče" oslovil už několikrát. „Naposledy nám odepisovali v létě s tím, že se tím budou zabývat. My na to budeme i nadále tlačit, ale hlavní zodpovědnost má Ředitelství silnic a dálnic," zdůraznil Mach.
MICHAL HRABAL