Josef Košťál z břeclavské městské části Poštorná je živnostník a za prací jezdí téměř denně přes centrum Břeclavi. Stejně tak často se rozčiluje pod semafory, které na sebe nenavazují. S autem tak stojí a stojí. Stejně jako stovky dalších řidičů. Z radnice mezitím zní, že se u „světel“ snaží o modernizaci.

„Jedním slovem to nestojí za nic. Stačí málo a zejména křižovatka u supermarketů je ucpaná. Co se tam děje, je šílené a trvá to několik let. Denně by tam měl stát policista a čistit to,“ komentuje muž svízele, které pravidelně prožívá za volantem.

Úředníci přiznávají, že současné semafory jsou zastaralé a stížností na ně přibývá. Takzvaná zelená vlna, kdy auta projedou najednou třeba pět křižovatek, je v Břeclavi téměř cizí slovní spojení.

„Bohužel technické parametry světelných křižovatek nám neumožňují koordinaci udržet,“ uvedl vedoucí odboru správních věcí a dopravy Roman Konečný v radničním zpravodaji.

Ucpaná křižovatka

Zelená vlna je v náznaku nastavená na hlavním tahu, který protíná město směrem od Hodonína po výjezd na Poštornou. Jenže při husté dopravě ze všech vedlejších směrů je v řadě případů téměř k ničemu.

„Současná technologie nám neumožňuje aktuálně reagovat na momentální situaci. Náprava je možná obnovou světelné signalizace, která je v současné době za hranicí své technické životnosti. Řešením se chce vedení města zabývat v nejbližší době. Snažíme se hledat i potřebné peníze na výměnu,“ řekl Konečný.

A nespokojený šofér reagoval: „Pokud to problém vyřeší, budu nadšený,“ sdělil. Pravděpodobně jako desetitisíce dalších řidičů, kteří Břeclaví denně projíždí.

Policie: Pomůže jen obchvat

Ačkoliv policisté vítají každou modernizaci, předčasnou radost nad zlepšením dopravní situace v centru města odmítají. I když zastupitelé obnovu semaforů odhlasují, razantní pomoc lze podle dopraváků očekávat jen stěží.

Vedoucí dopravního inspektorátu Jiří Mach má jasno: dokud bude Břeclav bez obchvatu, provoz zůstane nadále problematický.

„Komplikace vytváří zejména dlouhé kamiony a celkově nákladní doprava, která tvoří snad třicet procent provozu ve městě. Zelená vlna by na to zásadní vliv neměla,“ oznámil Mach.

Až v naprostou bezohlednost se mění chování řidičů, kteří se nervózně snaží protlačit křižovatkou mezi třemi supermarkety v ulici Třída 1. máje. Mnohdy marně. Ve špičce tak zcela ucpou výjezdy z parkovišť a odbočit pak nelze ani z hlavní. A policistům s bílými čepicemi zvoní telefony se stížnostmi.

„Snažíme se tam být hlavně v době svátků. Zejména před Vánocemi se místo bez pomoci policisty neobejde. Nemůžeme tam ale být pořád. Na starosti máme celý okres a například dopravní nehoda se zraněním má přednost,“ dodal Mach.