Podle radního pro dopravu Jiřího Crhy jsou na vině komplikace kvůli covidu i válce na Ukrajině. „Některé součásti firma nakupovala z Ukrajiny, proto musí hledat náhrady,“ vysvětloval.

Lokomotiva řady 242.
Plecháče končí, rozlučte se: na jižní Moravě je vystřídají nové elektrické vlaky

Nové vlaky pro Jihomoravský kraj

* Kolik: 37 nových elektrických vlaků, 31 pro 310 sedících cestujících, 6 pro 140 sedících cestujících
* Kdo je vyrobí: Škoda Transportation
* Cena: takřka 6,7 miliardy korun, 5,5 miliardy dotace z Evropské unie
* Kde budou jezdit: linka S2 (Křenovice – Brno – Blansko); linka S3 (Hustopeče – Brno – Tišnov)
* Nynější stav: 12 nových vlaků hotových, splnění termínu dodání všek jednotek problémové

Případné prodloužení termínu by zástupci Jihomoravského kraje museli projednat s ministerstvem dopravy, který je poskytovatelem dotace. Kraj získal na nákup zhruba 5,5 miliardy korun. „V současné době vedeme s výrobcem Škoda Transportation v souvislosti s problematikou Covidu-19 jednání o aktualizaci harmonogramu dodávek, a proto není možné sdělit jakékoliv přesné termíny,“ uvedla v pátek krajská mluvčí Alena Knotková.

Firma připustila, že koronavirová pandemie měla negativní dopad na některé zakázky. Podepsala se například na technické a materiálové přípravě, některých dodávkách od subdodavatelů zejména ze zahraničí nebo se z důvodu onemocnění snížila použitelná kapacita ve výrobě a zkoušení. „Aktuální situaci ovlivnila i válka na Ukrajině, která má vliv na dostupnost některých surovin a materiálů. I nadále se ale snažíme, aby dopady byly co nejmenší,“ sdělil neurčitě Deníku Rovnost mluvčí Škody Transportation Jan Švehla.

Podle brněnského ekonoma Petra Pelce je v souvislosti s válkou nyní velký problém především s čipy, které jsou důležité pro automobilový průmysl. „Je jich nedostatek. K jejich výrobě je potřeba neon, který se skoro z poloviny vyvážel z Ukrajiny. Dvě největší tamní firmy mají pozastavenou výrobu. Pokud by tohle mělo trvat měsíce nebo roky, může to vážně ohrozit jakoukoliv oblast průmyslu,“ tvrdí.

Jak dlouho bude krize trvat, záleží na délce konfliktu. „Pokud skončí letos. Ještě další rok nebo dva potrvá, než se situace dostane do přijatelného normálu,“ nastínil.

Všech sedmatřicet vlakových souprav pro Jihomoravský kraj má nyní společnost rozpracovaných v závodech v Ostravě a v Plzni. „Dvanáct je jich už dokončených, čtyři z nich absolvují povinné zkoušky dle evropské legislativy na okruhu Výzkumného ústavu železničního ve Velimi,“ oznámil mluvčí Švehla.

V brněnské Líšni se v sobotu uskutečnil Líšeňský pivní festival.
V Líšni teklo pivo proudem: Podívejte se, jak to vypadalo na pivním festivalu

Další čtyři jsou podle něj v plzeňském výrobním závodě, kde podstupují statické testy. „Typové zkoušky na okruhu skončí dle harmonogramu v létě a jakmile to bude možné, naváže na ně zkušební provoz s cestujícími,“ doplnil mluvčí Škody Transportation.

Nové vlaky budou jezdit na frekventovaných linkách S2 mezi Křenovicemi, Brnem a Blanskem a S3 mezi Hustopečemi, Brnem a Tišnovem. Do jedenatřiceti jednotek se vejde 310 sedících cestujících a dalších šest pojme 140 sedících lidí.