Břeclavská společnost Lodní doprava testuje novou trasu, kterou chce otevřít. Vede z Dolních Věstonic do Šakvic s plánovaným mezipřistáním v Pavlově. Právě včera si ji při zkušební jízdě vyzkoušeli první cestující.
„Odkoupili jsme jedno přístaviště, druhé v současné době budujeme. Provádíme také měření. Mapujeme časy, hloubky a překážky na trase,“ uvedl provozovatel lodní dopravy Jan Maděřič.

Plavba by měla trvat přibližně hodinu. V Šakvicích bude loď kotvit v kempu Mars. Podle jeho provozovatele Miroslava Huttera bude lodní doprava další zajímavou atrakcí pro turisty. „Zatím ale nedokážu odhadnout, jestli se díky tomu zvýší jejich počet,“ řekl.
„Provozovateli lodí jsme vyšli vstříc tím, že jsme mu pronajali přístaviště, které dříve fungovalo jako půjčovna šlapadel. Od něj jsme naopak získali slevy na využití lodní přepravy pro ubytované turisty,“ pokračoval Hutter.
Výhody otevření nové trasy podle něj ukáže až čas. „Já očekávám jen samé klady. Jedním bude i to, že se voda díky pravidelné lodní dopravě bude více okysličovat, což by mělo pomoci udržet její dobrou kvalitu,“ doplnil Hutter.

Ze slov starosty Dolních Věstonic Jaromíra Sasínka vyplývá, že obec se projektu lodní dopravy přímo neúčastní. Také si nemyslí, že by přístaviště mohlo Dolní Věstonice zatraktivnit pro turisty. „Spíše jim plavba rozšíří obzory, co všechno může Morava turistům nabídnout,“ myslí si.
„Dopravu lodí jsme si vyzkoušeli, když jsme se s dětmi plavili na Janohrad. Pro turisty to bude určitě lákadlo. Místní to podle mě využijí méně, možná na víkendový výlet,“ popsala své zkušenosti s lodí Ludmila Teturová.

Břeclavská firma nyní vozí zájemce na třech trasách. Dvě z nich ovšem provozuje na řece Dyji. Na Novomlýnských nádržích jezdila pravidelná lodní linka doposud jen z kempu Merkur v Pasohlávkách do Brodu nad Dyjí.
V budoucnu by měla lodní doprava na jezerech ještě více zhoustnout. „Rádi bychom využili přístaviště ve Strachotíně nebo místo u výpustě z Nových Mlýnů, pravděpodobně u Milovic. Chceme zavést přepravu kolem celého spodního jezera. Mohli by jí využívat turisté, cyklisté i rybáři. Trasu chceme jezdit dvakrát nebo třikrát denně,“ přiblížil Maděřič.