Do břeclavské umělecké školy jich dochází téměř sto padesát. Velké oblibě se klavír těší také v Mikulové a Hustopečích.

Už ve školce navštívila svoji první hodinu hry na piano také Jihomoravanka Kristýna Zichová. „Přivedla mě k tomu maminka, která nám v dětství často hrála," vysvětlila svoji volbu. U strunného úderného nástroje už zůstala. Ukončila sedmiletý první cyklus a nastoupila do druhého. Ten trvá zpravidla čtyři roky.

Počet klavíristů následují v Břeclavi hráči na zobcovou flétnu. Těch dochází na individuální výuku téměř osmdesát. Učebny uměleckých škol plní také kytaristé a houslisté. Podle ředitele břeclavské umělecké školy Radka Pudelky se obliba jednotlivých hudebních nástrojů v posledních letech příliš nemění. „Za čtyři roky, co tu jsem, si popularitu drží stále stejné hudební nástroje. Klavír jednoznačně převládá. Ubývá pouze zájemců o výuku na žestě. Ty nahrazuje kytara a různé žesťové mutace," komentoval Pudelka vývoj.

Ředitel mikulovské základní školy Jiří Vrbka je naopak spokojený se stoupající oblibou méně tradičních nástrojů dnešní doby. „Přibývají nám zájemci o výuku hry na cimbál nebo na akordeon. Dříve jich bylo méně," vzpomněl.

O cimbálu uvažuje i třiadvacetiletá Zichová, která zatím jiný nástroj než klavír nezkusila. „Myslím, že je perfektní. Poprvé mě zaujal na koncertě, kde hrál cimbalista v setmělém kostele. Bylo to úžasné," vyprávěla.

V Hustopečích registrují menší zájem žáků o hru na nástroje dechové. Počty hráčů na klavír dohání zájemci o keyboard a kytaru. Stejně jako v ostatních školách nemohou vyhovět všem, kteří se o výuku hlásí.

Podle Vrbky jsou umělecké školy omezeny kapacitou, nikoliv zájmem. S počtem žáků ucházejících se o hru na jednotlivé hudební nástroje je však spokojený. „Rozložení je vyrovnané. Počet hudebníků také poměrně odpovídá kapacitě souborů, kde se naši žáci uplatňují," sdělil Vrbka.

Kromě výuky hudby nabízí umělecké školy také rozvoj dalších dovedností. Břeclavské zajímá především tanec nebo literárně – dramatický kroužek. V pohybové oblasti nabízí umělecké školy zpravidla výuku tanců moderních nebo folklorních. Výtvarní nadšenci si mohou většinou vybrat z kurzů kresby, malby a výroby keramiky. Setkat se lze také s modelováním nebo výukou úpravy digitálních fotografií.

LENKA NEJEDLÍKOVÁ