Zatlačení do kouta. Tak se v pátek cítili ve Velkých Němčicích čtyři krajští úředníci, kteří přijeli za starosty hodnotit roční fungování Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. Na začátku vcelku pohodová debata postupně přerostla v hlasité výpady starostů. Mnohé obce a města nejen na Hustopečsku totiž nejsou s fungováním systému spokojené a žádají přímý spoj do Brna.

„Lidi mrznou na zastávce, prší na ně, řidiči jsou mrzutí. Za změnu k horšímu platit nebudeme,“ rozčiloval se starosta Křepic Josef Maťa. Právě křepičtí zastupitelé jako jedni z mála neodsouhlasili do integrovaného systému padesátikorunový příspěvek takzvaně na občana a rok. Stejně se zachovali i Hustopečští.

Radní Pospíšil přiznal, že problémy v integrovaném dopravním systému nemají jednoduché řešení. „Nejde se všem zavděčit stoprocentně,“ připustil.

Křepický starosta mluvil z duše svým kolegům, když prohlásil: „Integrovaný dopravní systém je reálný a efektivní do dvaceti kilometrů od Brna, jinak je to nesmysl. Autobusy jezdí poloprázdné. Docílili jsme toho, že lidé jezdí auty místo autobusy.“ Maťa vyzval všechny řečníky, aby se dojeli do Křepic sami přesvědčit o pravdivosti těchto tvrzení.

Také starosta Popic poukazoval na to, že obec prodělala od začátku fungování systému několik spojů. „Jak říkal můj tchán, blbého fackují i v kostele, a my jsme na tom takhle,“ poznamenal.

Vedoucí dopravního odboru společnosti Kordis Jiří Horský se snažil vysvětlit, jaké výhody skýtá integrovaný dopravní systém. Přišel dokonce s konkrétními čísly, která ukázala, v jak velké míře lidé spojů zejména v dopravní špičce využívají. Marně.

Starostové si trvali na svém a zatlačili na pilu. „Chceme přímé spojení na Brno,“ prohlašovali svorně.

Čtyřem zástupcům kraje v popředí bylo v tu chvíli pořádně horko. Nepomohly ani jejich argumenty odkazující na finanční krizi či zatím poměrně krátkou dobu fungování integrovaného dopravního systému. „Kdybychom měli čtyřicet let, tak by to fungovalo bezvadně jako v Rakousku,“ zmínil například Pospíšil.

„Jste ochotní pro přímé spojení do Brna něco udělat?“ zeptal se na rovinu velkoněmčický starosta.

„Je to o penězích. Je třeba se na to podívat tímto způsobem,“ argumentoval ředitel Kordisu Jaromír Holec.

Když chtěl na chvíli odběhnout k řešení konkrétního problému v jedné obci, už řádně rozhořčený Smetana ho obvinil z elegantního kličkování a odbíhání od otázky.

Do debaty se vzápětí vložil vedoucí odboru dopravy Jihomoravského kraje Rostislav Snovický. „Přímé spojení Hustopečí s Brnem řešíme rok,“ ujistil zástupce obcí, že problém neskončil v koši.

Starostové nakonec z radního Pospíšila vyloudili konkrétní termín, kdy úředníci přijdou s konkrétními návrhy k přímému spojení do Brna. Ke stolu zasednou do konce března příštího roku.