Velký posun. I tak mluví o včerejším jednání s krajským radním Jaroslavem Pospíšilem a zástupci dopravní společnosti Kordis starosta Borkovan a místopředseda Mikroregionu Hustopečsko Karel Urban. Některé obce v této oblasti totiž přišly po přistoupení k integrovanému dopravnímu systému o dobrá spojení. Lidé z Hustopečí musejí při cestě do Brna přestupovat v Židlochovicích. A tak mnozí žádají změnu.

„Jednání určitě průlomové nebylo. Kordis nám nabídl sedm řešení pro oblast Hustopeče, Velké Němčice a Křepice směrem na Brno. A právě na poslední obci vytvořil modelový příklad týkající se počtu spojů a jejích ekonomických možností,“ přiblížil výsledky středečního setkání Urban.

Jak dopřesnil, pracovníci Kordisu, který zajišťuje v kraji dopravu, jsou ochotní namodelovat možnosti pro jakoukoliv obec mikroregionu.
„Dohodli jsme se na tom, že si každá obec vyhodnotí navrhovaná řešení a zkusí si vytvořit vlastní model. Další jednání pak už závisí na jednotlivých obcích. Dosud jsme brečeli na hřbitově u centrálního kříže, teď už musíme brečet u jednotlivých hrobů,“ vysvětlil vtipně Urban. S dovětkem, že se nedávají srovnávat dopravní problémy třeba Klobouk u Brna a Borkovan s problematikou Zaječí a Šakvic, které řeší spádovost do Velkých Pavlovic.

„Dostali jsem návrhy a ty si teď musíme prostudovat. Až potom se k tomu můžeme vyjádřit. Musíme s tím také seznámit obyvatele obce. Podle mého, i když dojde k nějakému řešení, bude to něco za něco,“ zamyslel se starosta Velkých Němčic František Smetana, který se jednání také účastnil. Zatím však nechce předbíhat. Rozhodně je spokojený s tím, že s nimi alespoň přijel někdo tyto záležitosti probrat.

„Nikdy jsme se nebránili změnám. Vždycky jsme vysvětlovali, že jde o živý systém, který neslouží jako hračka. Chceme se lidem co nejvíce zavděčit, ale nejde to vždy a všem,“ reagoval radní Pospíšil, který je zodpovědný za veřejnou dopravu. Podle něj však není možné, aby každá obec měla přímý spoj do Brna.

Jak Urban upozornil, ze včerejšího jednání ani nevyplynulo, zda se Hustopečští dočkají obnovení přímého spoje do Brna. „Vedení Hustopečí teď musí nechat vypracovat své variantní řešení s dopadem na ekonomiku a počet dalších spojů,“ sdělil.

To se týká i Borkovan. Ty se například potýkají s tím, že i když kolem obce jezdí dostatek autobusů, na zastávce zastavuje jen každý třetí. Zbytek je míjí po hlavní silnici.

„Z jednání mám pocit, že bychom po kompromisní dohodě mohli dojít ke společnému cíli. A nějakým způsobem obnovit přímé linky mezi Hustopečemi a Brnem. Pak bychom určitě přistoupili i na placení poplatku za IDS. To ale musí potvrdit jak rada města, tak i zastupitelé,“ poznamenal hustopečský místostarosta Libor Sadílek.

Přinutit obce přispívat penězi do integrovaného systému prý nejde. „Nemáme pravomoc nařizovat obcím, aby platily. Navrhujeme jim smlouvy a je na nich, aby se přesvědčily, že jim to za to stojí,“ uvedl Pospíšil.