Příprava stavby bude brzy zase o krok dále. „Připravujeme žádost o stavební povolení. V současnosti pokračuje inženýrská činnost k získání společného povolení stavby," informovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. Předpoklad zahájení prací je v roce 2025.

close Mapa plánovaného obchvatu Břeclavi. info Zdroj: ŘSD zoom_in Mapa plánovaného obchvatu Břeclavi. Silničáři jako investor nyní sbírají stanoviska dotčených stran. Včetně města Břeclav. „Pak se s nimi musí vypořádat, až teprve pak podají žádost o stavební povolení. A děj se vůle boží, kdo to zase napadne," řekl břeclavský starosta Svatopluk Pěček v narážce na odpůrce velkých silničních staveb, kteří je v celé republice oddalují.

Začátek obchvatu bude poblíž mimoúrovňové křižovatky silnice I/55 s dálnicí D2, řidiči následně objedou Břeclav okolo její jižní části a dostanou se až na silnici I/40 vedoucí na Valtice. Součástí bude několik mostů i podchod pro pěší.

„Obchvat především odkloní nákladní dopravu. Odlehčí to i okolním obcím. Například do Gumotextu nebo Alcadrainu jezdí nákladní auta přes Tvrdonice a Kostice kvůli podjezdu v Břeclavi," zmínil Pěček.

Na plánované trase už je z větší části hotový pyrotechnický průzkum. „Pyrotechnici zpravidla nalézali neškodný kovový odpad, jako různé úlomky a součástky strojní techniky, lana, břity pluhů, plechovky od konzerv a další. Většinou v orniční vrstvě," vyjmenovala mluvčí Trubelíková.

Dále odborníci našli několik střepin munice, zřejmě z vybuchlých dělostřeleckých granátů v období druhé světové války. „Dále objevili a vyzvedli torzo tříštivotrhavého dělostřeleckého granátu ráže asi 152 milimetrů a dělostřelecký protipancéřový granát ráže padesáti milimetrů," doplnila Trubelíková. Pyrotechniky následně vystřídají archeologové.

Vykupování pozemků

Na trase budoucího obchvatu také zbývá vykoupit menší část pozemků. „Vykoupeno je sedmaosmdesát procent. Další budeme řešit po získání společného povolení," sdělila mluvčí Trubelíková.

Na nedávném jednání představitelů obcí se zástupci Ředitelství silnic a dálnic řešili také úsek dálnice D55 mezi Lužicemi a Břeclaví, na který obchvat naváže. Lidé a představitelé radnic tam chtějí protihlukové stěny.

Potíže s hlukem se týkají například areálu vinařských sklepů a penzionů v Těšických búdách. „Ubytováváme hosty v penzionech a také v některých sklepech tráví lidé celé víkendy. Protihlukové bariéry jsou pro nás velice důležité,“ svěřil se nedávno Deníku vinař Vladimír Osička.

Silničáři navíc postupně opravují i stávající silnici I/55. Nyní jsou dělníci v břeclavské Hraniční ulici, kde opracují poškozenou silnici. Rekonstrukce čeká také most na třídě 1. máje. Oprava byla už několikrát odložená, aktuální termín má být v roce 2024. Stávající most čeká demolice, místo něj dělníci postaví nový.

OBCHVAT BŘECLAVI

nynější stav: příprava žádosti o stavební povolení
předpokládaný začátek stavby: 2025
délka obchvatu: 8,8 kilometru
součást stavby: několik mostů, podchod pro pěší
předpokládané náklady: 1,1 miliardy korun