Tolik vzývaný obchvat dopravní situaci v Břeclavi nevyřeší. Myslí si to alespoň aktivisté, kteří sepsali Petici proti obchvatu a za vybudování bezpečných cyklistických stezek. Novou podpisovou akci zorganizovalo v reakci na existující petici pro obchvat břeclavské občanské sdružení Zelené Podluží.

„Je nám jasné, že naši petici nepodepíše více lidí než konkurenční petici za obchvat. To také není cílem. Tím je spíše upozornit na nesmyslnost obchvatu a umožnit lidem, aby vyjádřili i jiný alternativní a menšinový názor,“ řekla zástupkyně občanského sdružení spojeného se zelenými Zuzana Candigliota.

Zelené Podluží argumentuje tím, že Břeclav není tranzitním městem, automobilovou dopravu v centru vytvářejí sami Břeclavané. Jak sdružení tvrdí, ze studie dostupné na městském úřadě vyplývá, že výstavbou obchvatu se sníží doprava v centru u osobních aut o deset procent, u nákladních o pět procent, což jsou minimální čísla. Celková automobilová doprava se však výstavbou obchvatu zvýší.

Zelení aktivisté také vyčítají radnici, že nehledá jiné alternativy řešení. Například že neuvažuje o budování nových cyklistických stezek, ani nijak nepropaguje ekologickou cyklistickou dopravu. „Zástupci města naopak prosazují další výstavby velkých prodejen v centru, což opět významně navýší automobilovou dopravu,“ píší v petici její iniciátoři.

Břeclavský radní Radek Buk nad názorem, že výstavba drahého obchvatu je zbytečná, jen kroutí hlavou. „Pochybuji, že paní Candigliota jezdí po Břeclavi autem. Jinak by nemohla tvrdit to, co tvrdí. Investice do cyklistických stezek by možná pomohla dopravě ve Vietnamu, ale v Břeclavi ne. Já jsem pro cyklostezky, ať je jich víc, ale s obchvatem to nemá nic společného,“ tvrdí Buk.

Zpochybňuje také výsledky dopravní studie, na kterou se organizátoři nové podpisové akce odvolávají. „Jsem přesvědčený, že s obchvatem dojde k výraznějšímu poklesu dopravy v Břeclavi. Když já osobně pojedu z centra do Poštorné, určitě dám přednost obchvatu,“ podotkl Buk, podle něhož se stejně zachová i řada dalších obyvatel.

„Obchvat Břeclavi skutečně chybí, plně ho podporuji. Když jedete po třetí hodině z Poštorné do Břeclavi, trvá to čtyřicet minut, což je šílené. Na kole sice jezdím poměrně často, ale nedokáži si představit, že bych na něm vyrazil vyřizovat něco pracovně. Cyklostezky to nezachrání,“ vyjádřil svůj názor břeclavský podnikatel Milan Bílý.

Candigliota je ale přesvědčena o tom, že část Břeclavanů to vidí jinak. „Cílovou skupinou naší petice není konzumní většina lidí, která pravidelně objíždí autem břeclavské super a hyper markety. Je jí přemýšlivá menšina, které není lhostejné životní prostředí, upřednostňuje jízdu na kole a uvažuje i do budoucnosti,“ uvedla.

Petici proti stavbě městského obchvatu je možné podepsat v kavárně břeclavského kina. Další místa organizátoři ještě dojednávají.