Po čtyřech dnech zaměstnání v prodejně RD Trend ve Staré Břeclavi dala Ivona Banasiková výpověď. Nelíbilo se jí, že by měla prodávat páchnoucí potraviny. Zkažené salámy na pultě a plesnivé saláty v regálech.

„V obchodě jsem dělala jenom čtyři dny. Déle se to nedalo vydržet,“ vysvětluje, proč ze samoobsluhy odešla.

Podle svých slov byla svědkem toho, jak spolupracovnice omývala plesnivé klobásky, usušila je a vrátila zpět do chladicího pultu. „Hlavně, aby nebylo vidět, že uzeniny nejsou čerstvé,“ dodala. Kolegyně to vyděšené novicce odůvodnila strachem z nadřízené. Prý kdyby viděla, že se vyhazuje třeba kousek plesnivého sýra, strhla by jí ho z platu.

Podobné praktiky viděla Banasiková i v oddělení se zeleninou. „Měli jsme tam třeba salát, na kterém už byla škaredá plíseň. Vrchní listy jsme oloupali a salát se prodával dál,“ popisuje bývalá prodavačka. Ani u jedné zkažené potraviny podle ní nesnížili v obchodě cenu. Také k nim nikdo nedal označení, že se jedná o zboží nižší kvality.

Vedoucí prodejny RD Trend ve Staré Břeclavi Katarína Horová o prodeji zkažených nebo prošlých potravin neví. „Jestli se něco podobného děje a někdo něco takového v naší prodejně dělá, tak bez mého vědomí. Abych něco takového ještě nařizovala, to je úplný nesmysl,“ řekla.

Kdyby si podle ní zákazníci kupovali zkažené salámy, už by se do obchodu nikdy nevrátili. Nejvíce kupujících přitom tvoří stálí klienti z blízkého okolí. „Navíc nevidím jediný důvod, proč bychom měli zkažené uzeniny prodávat. Naši dodavatelé nabízí možnost reklamace. Když není s potravinami něco v pořádku a jsou ještě v záruce, můžeme je vrátit,“ uvedla.

Horová, která v oblasti obchodu pracuje již přes třicet let, sama uznává, že mezi prodavačkami není oblíbená. „Zaměstnankyně mě nemají moc rády, protože je honím. Ale já honím i sebe. Posedávání nebo postáváni v práci přece tolerovat nemůžu,“ hájí svůj přísný přístup. Plýtvání potravinami nebo jejich znehodnocení dává prodavačkám skutečně k náhradě. Na stole v kanceláři se jí dokonce hromadí anonymní dopisy. Prý od jiných nespokojených bývalých zaměstnankyň.

Na nekvalitní zboží ovšem ve starobřeclavské samoobsluze narazili i někteří zákazníci. „Jednou jsme si tu koupili salát, který vypadal normálně. Doma jsme ho rozřízli a byl zkažený. Zelenina celkově je tady nepěkná. Kupujeme ji jinde. Uzeniny si také vozíme odjinud,“ přiznala Markéta Dlahošová, která s manželem a dcerou přišla nakoupit pár drobností. Jak říká, v blízké samoobsluze nakupuje hlavně věci, které jí v kuchyni nenadále dojdou.

Nespokojená bývalá prodavačka Banasiková by byla ráda, kdyby se do prodejny přijeli podívat pracovníci hygienické stanice. Ty se ovšem Břeclavskému deníku v pátek přes veškerou snahu zastihnout nepodařilo.


Prodejna potravin ve Staré Břeclavi, ve které Ivona Banasiková pracovala.