Regiontour v Brně a FerienMesse ve Vídni. To byly jen v minulém týdnu dva veletrhy, na kterých se představilo město Břeclav společně s obcemi Lednicko–valtického areálu. Ne všem je to po chuti. Rada místního sdružení ODS v Břeclavi dokonce včera vyzvala zastupitele města, aby na středečním zasedání přehodnotili rozhodnutí týkající se výdajů na cestovní ruch. Občanským demokratům se totiž zdají být příliš vysoké.
„V době ekonomické krize vedení města investuje do cestovního ruchu tak obrovské částky, že se nutnost propagace Břeclavi jeví pouze jako záminka udělat si z města dojnou krávu. Upozorňujeme zastupitele, že výdaje, které schválili na veletrhy, nelze definovat jinak než jako bezbřehé plýtvání,“ píše břeclavská ODS ve svém prohlášení.
Na cestovní ruch v roce 2010 schválili zastupitelé města dvanáct milionů korun. Z toho účast na deseti veletrzích dosahuje dle ODS alarmující výše sedm a půl milionu korun. Přitom v letech 2007 a 2008 stačilo Břeclavi na cestovní ruch jen asi dva a půl milionu.
Také náklady nedalekých okresních měst na veletrhy cestovního ruchu jsou podle ODS podstatně nižší. Hodonín a Uherské Hradiště, jak tvrdí člen rady břeclavského sdružení strany Milan Blažek, investují na tyto účely méně než jeden milion korun, Znojmo pak asi jeden milion.
„Standardním řešením propagace drtivé většiny měst a krajů je totiž spolupráce v rámci mikroregionů, přes agenturu CzechTourism nebo s využitím takzvaných centrál cestovního ruchu, kdy lze dosáhnout obrovských úspor. Je překvapující přečíst si v tisku, že samostatné prezentace město Břeclav pořádá proto, že v rámci sdružených expozic není dostatek prostoru ukázat, co vše Břeclav a Lednicko–valtický areál může nabídnout,“ diví se Blažek.
Centrála? To je málo
Tajemník břeclavské radnice Dalibor Neděla má ovšem ke společným expozicím velké výhrady. „Pokud mají autoři výzvy na mysli způsob propagace, kdy centrála rozprodá prodejní místa pražským, karlovarským a mariánskolázeňským hotelům, jak tomu bylo například loni v Berlíně, tak je to smutné. Pokud někdo viděl stánek agentury v Brně, tak se tam prezentovaly pouze všemožné asociace zabývající se cestovním ruchem, ale žádný region. A jeden stoleček pro Pálavu a Lednicko–valtický areál opravdu nestačí,“ argumentuje.
Podle něj město investuje do propagace cestovního ruchu v Břeclavi a okolí proto, že je to jediná rozumná cesta. „V případě hospodářských problémů jsou právě tyto investice jednou z možností, jak region vytáhnout z bláta. Jedině, že by snad břeclavská ODS věděla víc než všichni ostatní. Třeba o nějakém strategickém investorovi, který přijde a pro Břeclav a okolí postaví výrobní závod, který zaměstná stovky, ba tisíce lidí. Ale to asi těžko,“ přemýšlel Neděla nahlas.
V rozpočtu na letošní rok podle něj ODS manipuluje s čísly. „Zdaleka ne všechny peníze jsou přímé náklady na veletrhy. Na ně jde pět a půl milionů. Další peníze budou v rámci propagace cestovního ruchu vynaloženy na dopravu a ubytování, na provoz Lichtenštejnského domu, na turistické informační centrum i na působení města ve svazku obcí Lednicko–valtického areálu. A také na tisk nových materiálů, po kterých se na veletrzích v Brně a ve Vídni jen zaprášilo,“ pochlubil se tajemník.