Dálnice nyní v těchto místech připomíná spíše polní cestu. Pracovníci s technikou už ale začínají pokládat nový cementobetonový kryt. Celkem ho bude potřeba více než čtyřicet tisíc kubíků.

Obnova letitého povrchu 
a s ní související omezení provozu do pouhých tří pruhů na jedné straně dálnice „zvyšuje tlak" řadě řidičů. „Do Brna jezdím ráno pravidelně už tři roky a ještě jsem neměl výraznější problémy. Zpátky už je to ale horší. Nejenom pokud se mění značení nebo objížděcí pruhy. To se provoz vždy zasekne. Hlavně v pátek," popsal například Jakub Pálka 
z Moravského Žižkova.

14 kilometrů dálnice D2 opravují v současné době mezi Hustopečemi a Podivínem ve směru na Břeclav. V souvislém úseku. Práce budou pokračovat až do prosince.

Opravy se výrazně dotýkají i řidičů, kteří za normálních okolností sjíždějí z dálnice na výjezdu u Podivína. Ten je totiž v současné době uzavřený. A ještě nějakou dobu bude. „Tím, že musím sjet o exit dříve, se zdržím pět až deset minut. Ve špičce i déle. Ovšem pokud srovnám už opravený úsek se stavem dálnice D2 předtím, tak se taková časová odchylka vyplatí," reagoval Jaromír Mádl, který často jezdí do Velkých Bílovic.

Oprava čtrnáctikilome­trového úseku dálnice zasáhla 
i obyvatele Staroviček. Právě u této obce si totiž stavební firmy zřídily drtičku a betonárku. Ty samy o sobě lidem život neztrpčují, problém jim dělá prašnost. „Ne ovšem přímo 
z drtičky a betonárky, ale spíše z příjezdové silnice u naší obce. Tam projede každé tři minuty jedno nákladní auto. Občas se z něj něco vysype a začne se prášit," popsal starosta Staroviček Vladimír Drbola.

Jak přiznal, už kvůli tomu dokonce obdržel i stížnosti od obyvatel. „Ne přímo z obce, ale z areálu zemědělského družstva, kde má soukromá firma zaparkované autobusy a musí je kvůli tomu každý den umývat," přiblížil Drbola.

Potíž je podle něj v tom, že auta navážející cement, písek či štěrk jezdí po prašné polní cestě. Navíc tam fouká. „Ve čtvrtek jsme to řešili s vedoucím, který to má na starosti. Přislíbil, že budou cestu více kropit a nájezdy zametat," informoval starosta.

Oprava dálnice na Břeclavsku by podle projektu měla vyjít na téměř dvě stě padesát milionů korun. „Jde o nejnáročnější etapu rekonstrukce vozovky. V historii oprav českých dálnic se neprováděl doposud tak dlouhý ucelený úsek," uvedla mluvčí společnosti Eurovia, jež má práce na starosti, Iveta Štočková.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy se rekordní délka opravovaného úseku odrazí 
v úspoře peněz. A také v kratším omezení provozu pro řidiče. „Rekonstrukce v délce trvání pouhých dvanácti týdnů přinese velké nároky na rychlost prací zhotovitele, ale značně ušetří peníze a celkový čas omezení pro řidiče, 
nežli v případě dvou kratších oprav ve dvou letech," srovnával Kroupa.

MICHAL HRABAL