Dálnice nyní v těchto místech připomíná spíše polní cestu. Pracovníci s technikou už ale začínají pokládat nový cementobetonový kryt. Celkem ho bude potřeba více než čtyřicet tisíc kubíků.
Obnova letitého povrchu a s ní související omezení provozu do pouhých tří pruhů na jedné straně dálnice „zvyšuje tlak" řadě řidičů. „Do Brna jezdím ráno pravidelně už tři roky a ještě jsem neměl výraznější problémy. Zpátky už je to ale horší. Nejenom pokud se mění značení nebo objížděcí pruhy. To se provoz vždy zasekne. Hlavně v pátek," popsal například Jakub Pálka z Moravského Žižkova.
14 kilometrů dálnice D2 opravují v současné době mezi Hustopečemi a Podivínem ve směru na Břeclav. V souvislém úseku. Práce budou pokračovat až do prosince.
Opravy se výrazně dotýkají i řidičů, kteří za normálních okolností sjíždějí z dálnice na výjezdu u Podivína. Ten je totiž v současné době uzavřený. A ještě nějakou dobu bude. „Tím, že musím sjet o exit dříve, se zdržím pět až deset minut. Ve špičce i déle. Ovšem pokud srovnám už opravený úsek se stavem dálnice D2 předtím, tak se taková časová odchylka vyplatí," reagoval Jaromír Mádl, který často jezdí do Velkých Bílovic.
Oprava čtrnáctikilometrového úseku dálnice zasáhla i obyvatele Staroviček. Právě u této obce si totiž stavební firmy zřídily drtičku a betonárku. Ty samy o sobě lidem život neztrpčují, problém jim dělá prašnost. „Ne ovšem přímo z drtičky a betonárky, ale spíše z příjezdové silnice u naší obce. Tam projede každé tři minuty jedno nákladní auto. Občas se z něj něco vysype a začne se prášit," popsal starosta Staroviček Vladimír Drbola.
Jak přiznal, už kvůli tomu dokonce obdržel i stížnosti od obyvatel. „Ne přímo z obce, ale z areálu zemědělského družstva, kde má soukromá firma zaparkované autobusy a musí je kvůli tomu každý den umývat," přiblížil Drbola.
Potíž je podle něj v tom, že auta navážející cement, písek či štěrk jezdí po prašné polní cestě. Navíc tam fouká. „Ve čtvrtek jsme to řešili s vedoucím, který to má na starosti. Přislíbil, že budou cestu více kropit a nájezdy zametat," informoval starosta.
Oprava dálnice na Břeclavsku by podle projektu měla vyjít na téměř dvě stě padesát milionů korun. „Jde o nejnáročnější etapu rekonstrukce vozovky. V historii oprav českých dálnic se neprováděl doposud tak dlouhý ucelený úsek," uvedla mluvčí společnosti Eurovia, jež má práce na starosti, Iveta Štočková.
Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy se rekordní délka opravovaného úseku odrazí v úspoře peněz. A také v kratším omezení provozu pro řidiče. „Rekonstrukce v délce trvání pouhých dvanácti týdnů přinese velké nároky na rychlost prací zhotovitele, ale značně ušetří peníze a celkový čas omezení pro řidiče, nežli v případě dvou kratších oprav ve dvou letech," srovnával Kroupa.
MICHAL HRABAL