Úplnou výlukou ve směru na Znojmo začne v příštím týdnu připravovaná výměna kolejí na železničním mostu přes řeku Dyji a na nadjezdu v Bratislavské ulici. Železničáři omezí od středy i dopravu do Vídně, kam pojedou vlaky pouze po jedné koleji.

„Výluka na Boří les potrvá od čtvrtého do sedmnáctého března. Do té doby zajistí České dráhy dopravu autobusy. Poté trať do dvacátého května znovu zprovozníme. Další opravy na této koleji jsou plánovány do pátého června, kdy vlaky opět nahradí autobusová doprava,“ přiblížil pozměněný scénář dopravy při opravě frekventovaného mostu ředitel výstavby Emil Cendelín.

České dráhy zajistí cestujícím už od této středy náhradní autobusovou dopravu mezi Břeclaví a Valticemi i ve směru na Vídeň v úseku Břeclav – Bernhardsthal.

Výluky se nebojí ani náměstek přednosty Železniční stanice Břeclav Zdeněk Krystián. „Cestujících se oprava v podstatě nedotkne. Opravy mostu naopak přispějí ke zlepšení výjezdu vlaků a tedy většímu pohodlí cestujících. Zlepší se také životní prostředí v okolí nádraží a sníží se i hlučnost,“ řekl Krystián.

S výměnou kolejí je spojena i oprava nebezpečného podjezdu v Bratislavské ulici, kde se kromě rekonstrukce lidé dočkají i vybudování nového podchodu pro pěší. „V podjezdu bude během výstavby možné jezdit i chodit, ale samozřejmě za ztížených podmínek. Plánujeme jen několik nočních výluk kvůli bourání nosné konstrukce,“ popsal situaci Cendelín.

Břeclavská radnice získala na vybudování samostatného podchodu pro pěší a cyklisty státní dotaci. Přesahuje třiadvacet milionů korun. „Jedná se o nejvyšší dotaci z programu Státního fondu dopravní infrastruktury v rámci republiky,“ pochlubil se místostarosta Břeclavi Zdeněk Humlíček. Podle něj se díky oddělení automobilové dopravy od pěších zvýší především bezpečnost podchodu.

Břeclavskému Gumotexu několikaměsíční oprava mostu na příjezdové cestě způsobí jen minimální potíže. „Pokud k nám jezdí auta vyšší než tři metry čtyřicet, tak stejně musí přes Tvrdonice. Co se týká zaměstnanců, předpokládám, že dráhy umožní průchod jim i obyvatelům této části města i v době, kdy budou most opravovat,“ věří vedoucí kanceláře generálního ředitele Gumotexu Josef Horníček.

Zbývající část oprav železničáři plánují až do letošního prosince. Úplně hotovo bude až v dubnu 2010. „První fáze oprav mostu a také nadjezdu skončí pátého června, ale hned večer zahájíme další etapu. Pro letošní rok máme k dispozici necelou miliardu,“ upřesnil postup práce a rozpočet Emil Cendelín.

Přestavba břeclavského železničního uzlu byla zařazena mezi důležité stavby Transevropské dopravní sítě v rámci evropského operačního programu Doprava na léta 2007 až 2013. Stavba tak bude za podpory Státního fondu dopravní infrastruktury spolufinancována z Evropského fondu soudržnosti.

ELIŠKA WINDOVÁ