Než si komplikovat život častými uzavírkami a objížďkami kvůli opravám, cestují lidé za prací zejména do Brna a okolí vlakem. Svědčí o tom plná parkoviště v okolí vlakových nádraží například v Břeclavi či Moravském Krumlově. Tam už město s drahami jedná o koupi dalších pozemků.

Nové parkoviště u nádraží plánují i ve Znojmě. S drahami ovšem jednají déle než tři roky.

V Břeclavi, odkud se cestující do Brna dostanou za půl hodiny, koupilo město od Českých drah pozemek před nádražím a vytvořilo tam pětačtyřicet parkovacích míst. „Parkoviště před vlakovým nádražím i druhé s padesáti stáními na místě starého autobusového nádraží jsou využívána velmi intenzivně,“ řekl mluvčí břeclavské radnice Jiří Holobrádek.

Druhé z parkovišť se možná dočká rozšíření. Záleží ovšem na výsledcích vznikající studie zamýšlené přestavby.

Parkoviště před vlakovým nádražím v Břeclavi využívá pro parkování svého auta například Roman Příborský z Ladné na Břeclavsku. “Cena třicet korun za den se mi zdá přijatelná, ale zdá se mi, že nelze koupit lístek jen na hodinu, a to vidím jako hrubý nedostatek,” sdělil Příborský, který tamní parkování využívá, když absolvuje delší cestu vlakem nebo také někdy když zamíří do centra Břeclavi.

Záměr vytvořit parkoviště v sousedství vlakového a nedalekého autobusového nádraží má i radnice ve Znojmě. S drahami jedná o výkupu pozemků přes tři roky. „Záměr města na vybudování velkého parkoviště stále trvá. Město žádá České dráhy pouze o část části původních pozemků. Má totiž zájem totiž pouze o pevnou plochu bývalého nákladiště, nikoli přilehlou stráň,“ uvedla mluvčí radnice Zuzana Pastrňáková.

Jak dodala, město proto nyní nechává pozemky odborně zaměřit. „Geodet přesně vytyčí pozemky, které má město zájem odkoupit. Pak už záleží jen na tom, jak rychle naši žádost dráhy vyřídí. Město má zájem na co nejrychlejším vyřízení celé záležitost,“ dodala mluvčí.

Dráhy pouze potvrdily pokračující jednání. „České dráhy tento majetek vyhodnotily jako zbytný, zájem projevilo město Znojmo a s jeho představiteli nyní jednáme o rozsahu prodeje. Protože jednání pokračují, další informace nemůžeme podat,“ řekla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Skeptičtěji se na plány města díval opoziční zastupitel Karel Fiala. „Prohlášení radnice nezpochybňuji, ale zdá se mi, že při volbě priorit dostávají přednost jiné investice, například do sportu. Přitom tohle parkoviště by bylo jednoznačně užitečné, jak pro cestující vlakem i autobusem, tak pro usnadnění parkování vůbec, protože parkovacích míst je v této části města málo,“ argumentoval Fiala.

Rozšiřuje Krumlov i Tišnov

Moravský Krumlov – Nové parkoviště a výhledově i elektrifikovanou trať do z Moravského Krumlova do Brna se snaží vyjednat s drahami a Správou železniční dopravní cesty radnice v Moravském Krumlově. Větší prostor pro parkování zamýšlí vyjednat i radnice v Tišnově.

V Krumlově najdou cestující u nedávno renovované nádražní budovy parkoviště pro asi sedmdesát aut. „Bývá většinou plné, proto se Správou železniční dopravní cesty jednáme o odkoupení dalších pozemků, abychom mohli parkoviště rozšířit aspoň na dvojnásobek,“ sdělil starosta Krumlova Tomáš Třetina.

Jak dodal se státními správci železnic vedou i širší jednání. „Z Krumlova lidé do Brna jezdí, proto usilujeme o zrychlení a zkvalitnění dopravy na této trati, včetně výhledové elektrifikace. Pozemky pro parkoviště chceme vyřešit letos, harmonogram příprav elektrifikace vzejde z dalších jednání,“ dodal starosta.

Plné je i parkoviště například v Tišnově. „Už nyní je parkoviště se stovkou míst stále plné. Do dvou až čtyř let proto v souvislosti s chystanou opravou stanice uvažujeme o rozšíření,“ řekl starosta Jiří Dospíšil s tím, že budou jednat se správci železnic.