Je snadné něco si koupit, horší už prodat. Nejhorší je však něco reklamovat. Tvrdí to alespoň čtenářka z Břeclavi. Vietnamští obchodníci z břeclavské Koruny na náměstí jí za reklamované zboží vrátili peníze až po třech měsících.
„Syn si v prosinci koupil zimní boty. Asi po pátém obutí se roztrhly na bocích. Samozřejmě mimo šev, takže oprava nebyla možná,“ vyprávěla na úvod žena, která z obavy před možnou pomstou nechtěla zveřejnit své jméno. Redakce je ale zná.
Proto se rozhodla boty reklamovat. Třetího ledna zanesla boty zpět do prodejny, kde je syn koupil. „Řekla jsem, že podle mého názoru nejdou opravit, a proto ruším kupní smlouvu a chci vrátit peníze,“ líčila. Podle zákona má totiž na reklamaci nárok.
V obchodě se však nesetkala s pochopením. „Obchodnice mi tvrdila, že se boty dají opravit a mám přijít za třicet dní. Navrhla mi však i jinou možnost. Vybrat si jiné boty s padesátiprocentní slevou,“ popisovala.
Zvolit druhou nabídku by ale znamenalo, že peníze, které její syn zaplatil, by se mu už nikdy nevrátily. S tím se žena již z principu nechtěla smířit. Po nelehké česko-vietnamské konverzaci vypsala majitelka obchodu alespoň reklamační list. S únorovým datem.
O měsíc později proto Břeclavanka zavítala do prodejny znovu. K jejímu překvapení však u pokladny stál místo původní majitelky mladý muž.
„Řekl mi, že boty opravit nelze. Ať si opět vyberu jiné za poloviční cenu,“ přibližuje. Nabídku odmítla. Obchodník ale vrátit peníze nechtěl. Argumentoval cedulí vystavenou na pokladně, že peníze nevrací, ale vyměňují za jiné zboží. Tyto praktiky ale odporují reklamačnímu řádu. „Nakonec mi vytrhl z ruky reklamační zápis a vypsal mi nový s tím, že mám přijít zase za měsíc,“ vyprávěla.
A neskrývala zlost. „Věděla jsem, že nerespektuje reklamační řád. Požádala jsem proto o radu Českou obchodní inspekci v Brně,“ uvedla. Ta do obchodního domu Koruna přijela na kontrolu a prodejcům udělila dvě pokuty za nedodržování zákona o ochraně spotřebitele.
Potřetí se do vietnamského obchodu vypravili spolu s ženou i dva redaktoři Břeclavského deníku.
Po předložení reklamačního listu se Břeclavanka dočkala. Obchodník jí bez otálení peníze vrátil. Prodejce jen prohodil pár slov s kolegou po svém boku a reklamační list roztrhal. „Vím, že řada lidí z důvodu nelehké finanční situace nakupuje v podobných prodejnách levnější oblečení a obuv. Bohužel většina na první pohled dobrého zboží neslouží svému účelu ani minimální dobu,“ upozornila.
Odlišnou zkušenost má třeba důchodkyně Ludmila Mrázová z Lanžhota. „Oblečení nakupuji i v levnějších prodejnách. Vždy jsem se setkala se vstřícným jednáním. Jenže reklamovat jsem zatím nic nemusela,“ přiznala.
Břeclavanka už je ale poučená. „Budu se řídit rčením Nejsem dost bohatá na to, abych si mohla kupovat levné věci,“ dodala.
Podle mluvčí České obchodní inspekce Miloslavi Fléglové je prodejce v případě neopravitelně poškozeného zboží povinný vrátit peníze. „Pokud odmítá, poradit lze jen hrozbu žalobou s tím, že obchodník poté bude muset zaplatit ještě soudní náklady. Může se zaleknout a problém vyřídit. Pokud ne, nezbývá, než se na soud skutečně obrátit. Je potřeba mít vše písemně doložitelné,“ oznámila mluvčí.
Zároveň připustila, že stejné komplikace se ani zdaleka netýkají jen drobných prodejců či trhovců. „Objevují se stejně tak ve velkých řetězcích nebo specializovaných obchodech,“ vzkázala Fléglová.
VERONIKA SCHALLENBERGEROVÁ