Palec dolů ukázala po dotazu reportéra Deníku na hraniční kontroly maďarská řidička kamionu. Na bývalém přechodu u jihomoravského Lanžhota. Ve středu popojížděla v mnohakilometrové koloně na dálnici ze Slovenska. „Trvalo to asi tři hodiny,“ povzdechla si. Policisté ji pak odbavili za méně než minutu. V minulých dnech dopravci hovořili až o pětihodinových zdrženích.

Přestože se policisté na hranicích spolu s celníky snaží o co nejrychlejší prohlídku vozů, podle Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia je poslední říjnový týden situace horší než dřív. „Zaznamenali jsme kolonu až devatenáct kilometrů dlouhou. Kratší dobu se čeká až k večeru a ráno zase intenzita narůstá,“ uvedl tajemník sdružení Vojtěch Hromíř.

„Katastrofa,“ špitl jen ve středu kolem druhé hodiny odpoledne řidič slovenské spediční firmy. Na třicetivteřinovou vizuální kontrolu čekal v koloně dvě a půl hodiny. Nejdéle podle dopravců popojíždějí řidiči nákladních aut právě na dálničním přechodu Lanžhot. „Lepší situace je na dalších jihomoravských přechodech Sudoměřice a Hodonín, ale pro tranzit je to citelná zajížďka a jsou tam silnice nižší třídy,“ dodal Hromíř.

Hodina čekání stojí dva tisíce

Největší dopad má tento stav na krátké přepravy mezi Českem a Slovenskem. „Když řidič jezdí denně mezi Brnem a Bratislavou, tak se jeho pravidelná denní směna prodlužuje o čekání na hranicích a to narušuje celý koloběh přeprav. Na Slovensku jsou také velké automobilky, máme člena, který organizuje denně sto kamionů do Evropy, tam už se ta zpoždění nasčítají do velikých částek. Počítáme, že dopravce stojí hodina čekání kamionu zhruba dva tisíce korun, při pěti hodinách čekání je to tedy prodražení o deset tisíc korun. A není snadné toto u zákazníka uplatnit,“ popsal Hromíř.

Jak ale podotkl, policie sdružení dopravců upozornila na možné komplikace. Jsou v kontaktu i s místními složkami. „Pokud musí zastavit každé vozidlo, pak je hlavním limitem počet kontrolujících policistů a ten už je možná teď na hraně. Účinně může pomoci nasazení armády, nebo přechod na namátkový režim kontroly, případně větší zapojení složek na slovenské straně,“ domnívá se Hromíř.

Podle jeho informací dosud nedošlo na takzvané zelené pruhy pro netranzitní kamiony jezdící pouze ze Slovenska do Česka. Jako při covidovém zavření hranic. Doufali v ně v případě delších kolon. „Pokud vím, zatím toto opatření nasazeno není, i proto, že při dlouhé koloně není dál od hranice kde pruh navíc vyznačit. K přechodu vede dvouproudá dálnice. Jeden pruh je vyhrazen pro osobní dopravu. Bez srozumitelného a všemi akceptovaného označení vozidla například zelenou tabulkou za čelním sklem by bylo i problémem, aby se do vyhrazeného pruhu řadila jen vozidla, která by na jeho využití měla právo,“ vysvětlil Hromíř.

Prodloužení kontrol

Český řidič dodávky Václav Šumbera jezdí ze Slovenska přes Lanžhot i třikrát týdně. Všiml si, že někteří kamioňáci, kterým v koloně naskočí povinná pauza, vypnou motor a zůstanou na místě. Komplikují tak provoz. „Dnes je zase kolona v jednom pruhu dálnice až za hranice Slovenska. Největší špička bývá v hodinách kolem poledne. Výhodu mají řidiči, kteří už pouštění ke kontrole na místním odpočívadle znají. Policisté kamiony berou střídavě ze tří směrů, ti neznalí se ale drží v jednom hlavním pruhu a čekají déle. Organizace by mohla být řádně označena,“ zamyslel se ve středu.

Vláda prodloužila kontroly na hranicích se Slovenskem o dalších patnáct dnů. Kontroly kvůli přílivu hlavně syrských běženců zavedlo Česko na konci září, již jednou však jejich pokračování vláda prodloužila, a to do 28. října. Bez souhlasu Evropské unie přitom může Česko kontroly zavést maximálně na dva měsíce. Pro případné prodloužení po 28. listopadu tak bude Česko muset žádat o souhlas Evropskou komisi.

Policisté na celé slovenské hranici za úterý a do středečního rána zachytili 133 osob při nelegání migraci. Z toho šestnáct ani nevpustili, kvůli nesplnění podmínek. V jejich síti neskončil žádný převaděč.

Od začátku kontrol do 24. října policisté zkontrolovali celkem 670 tisíc osob, zachytili v Česku zhruba pět tisíc osob při nelegální migraci, z toho 1111 nesplnilo podmínky a do země nebyli ani vpuštěni. Zadrželi 72 převaděčů. V rámci dohody předali 1589 migrantů zpět na Slovensko.