V kolonii odříznuté kolejnicemi žije několik rodin a na zahrádky dochází další desítky až stovky lidí. „Patříme do části Poštorná, chodíme tudy denně a chceme se do města dostávat bezpečně. Jiný přístup je možný pouze po silnici první třídy vedoucí do Rakouska. Není tam ale žádný chodník ani veřejné osvětlení, kudy by mohly chodit třeba i děti," říkala ve středu Rejdová.

Jen za půl hodiny překonalo tři souběžně vedoucí koleje na deset lidí. Většina s kolem v rukou. Jedna z žen se dokonce vracela pro kýble s nasbíranou úrodou. „Tento muž zase neslyší," poukazovala Rejdová na kráčejícího penzistu, na kterého z dálky houkala lokomotiva. Přešel včas. „Samozřejmě, že máme obavu. Kdy jede vlak, poznáme už podle návěstidel. Nebezpečné to tady ale je hlavně tehdy, když je mokro, mráz a sníh. Zdolávat to musíme několikrát denně," pokračovala Rejdová.

Porušují zákon

Problém s přechodem trvá už po desetiletí, k jeho oficiálnímu zrušení došlo v šedesátých letech minulého století. Od té doby byl přístup k němu několikrát zablokovaný. Stejně tak se řada lidí snažila o jeho stálé obnovení. Neuspěli. „Obrátila jsem se s tím už několikrát na město i na České dráhy. Každý mi řekl, že se s tím nedá nic dělat. Nikdo nám nepomohl, proto jsem se rozhodla pro petici," sdělila žena.

Arch s podpisy pošle na České dráhy, Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a břeclavskou radnici. Počká však až na nové vedení. „Počet podpisů není v tomto případě klíčový. Petice musí splňovat zákonné požadavky jako čitelná jména, adresy a tak dále. Je pak na uvážení rady, zda se tím bude zabývat," reagoval tajemník městského úřadu Zdeněk Opálka.

Je přesvědčený, že zástupci města budou situaci řešit. „Sám vím, že místo je problematické a čas od času vidím některé lidi, jak přenáší kola v rukou. Na bezpečnost se tam moc nehledí. Problém jsme řešili už před lety. Kdysi snad existoval soukromý návrh, že by tam mohl vzniknout nadchod, ale nedošlo k tomu," pokračoval tajemník.

Železnice je v majetku SŽDC. „Město může vyvolat jednání. Dopředu je ovšem nutné říct, že vybudování přechodu je velmi nákladné. Bavíme se o milionech až desítkách milionů korun. Musela by také vzniknout studie ekonomické odůvodnitelnosti. A nejde o záležitost, kterou lze vyřešit za pár měsíců," oznámil ve středu mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Poté doplnil. „Záleží také na reakci města, které by se na tom mohlo případně finančně podílet. Pak by to mohlo být o něco schůdnější."

Starousedlíci už ve vybudování přechodu nevěří. Mladší jsou odhodlanější. Petici podepsali rovněž cyklisté a cestující. Každý, kdo v místě koleje překročí, porušuje zákon.