Ještě v září jich na problém upozorňovala hrstka, nyní mají za sebou početný zástup. „Petici podepsalo devět set dvanáct lidí," říkala včera iniciátorka podpisové akce Květoslava Rejdová.

Vše vzniklo kvůli situaci na kolejišti poblíž břeclavské železniční stanice Boří les. Trať tam přetíná hojně využívanou cestu mezi Hraniční ulicí 
a zahrádkářskou kolonií, kde několik Břeclavanů trvale žije. Další desítky tam pravidelně dochází nebo tráví letní dny. Každým překročením riskují život a zároveň porušují drážní zákon. Tvrdí však, že nemají na výběr.

Jedinou další cestou, jak se do kolonie dostat, je po silnici první třídy vedoucí do Rakouska. Bez chodníku. Obyvatelé kolonie se s žádostí o řešení opakovaně obraceli na vedení břeclavské radnice. Neuspěli. Nyní to zkusili znovu. Už s peticí. „Tu podepisovali vyloženě lidé, kteří v místě přechází a také naši známí, lékaři nebo učitelé. Většina to ale podepsala na ,místě činu'," sdělila Rejdová.Oficiálně uzavřený železniční přechod v Poštorné využívají denně desítky lidí.

Záleží na částce

Členové výboru už arch předali starostovi okresního města Pavlu Dominikovi (Pro Region). Sejdou se s ním ještě jednou; u problematického přejezdu. „Lokalitu jsme v minulých letech řešili několikrát. Problémy byly téměř se vším. Kdysi jsme tam nechali nechat zavést vodu a veřejné osvětlení. Nejpalčivější problém je ale přechod přes koleje. To může město ovlivnit jen málo. Záleží na Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Měli se snad nechat slyšet, že by se do dalo řešit jako součást modernizace tratě," oznámil Dominik.

Po schůzce, která se uskuteční ještě před Vánocemi, chce vedení města kontaktovat právě SŽDC. Znění: Břeclav petici podporuje a nabízí spolupráci při řešení. Jak se k tomu státní společnost postaví, je zatím s otazníkem.

V minulosti však padla zmínka o tom, že bez spoluúčasti města na nákladech se to obejde jen stěží. „Naklonění tomu jsme, ale záleží o kolik peněz by šlo. V minulosti byl ve hře nadchod umístěný v trochu jiném místě, než lidé přecházejí. Cena byla zhruba deset patnáct milionů korun. To by bylo příliš. Nechci ale něco takového přivolávat. 
O nižší částce jsme ochotní uvažovat," doplnil starosta.

A peníze hrají roli i nyní. Nikoliv při vyčíslení nákladů stavebních úprav, nýbrž pokutách za porušování drážního zákona. Postih hrozí každému, kdo se nelegální, ale léta zažitý „přechod", využije. „Řešíme to nejprve napomenutím a upozorněním, že je to nebezpečné. Kontroly provádíme namátkově, místo má na starosti také okrskář," uvedl mluvčí břeclavské městské policie Zdeněk Novák.

Strážníci se nyní do kolonie vydávají častěji. Kvůli kontrolám, zda v místě nepřebývá zloděj.

Už tak rizikové přecházení tratě je momentálně navíc zdvojnásobené brzkým stmíváním.