„Letadla mě baví, sám létám motorový paragliding. Už jsem tady byl i v minulosti, členem aeroklubu ale nejsem. Jen počasí mohlo být trochu lepší. Sice krásně svítí slunce, ale je silný vítr," dělil se o dojmy například Richard Sasínek. S sebou vzal rodinu a pro komfort i dalekohled.

„Chceme lidem ukázat, že jsme tady a co děláme. Rádi bychom, aby k nám našli cestu i někdy jindy, než jednou za rok, kdy je den otevřených dveří," říkal vedoucí letového provozu břeclavského letiště Václav Hrůza.

Žádní konkurenti

V současné době má tamní aeroklub třiačtyřicet členů. Stav kolem čtyř desítek lidí zamilovaných do létání zůstává už několik stejný.

„Máme členy od patnácti let do sedmdesáti. Zapojit se do výcviku může téměř každý. Nejsme žádná uzavřená společnost. Chceme přilákat mladé lidi. Zkrátka, aby přišli a létali," vyprávěl Hrůza.

Zájemci se ale musí připravit, že pohled z pilotní kabiny rozhodně není zadarmo. Létání si žádá hodiny přípravy a tisíce i desetitisíce ko­run.

„Nelze se tomu věnovat jednou nebo dvakrát za měsíc. Když jedete autem a něco se pokazí, zastavíte a voláte přítele na telefonu. Ve vzduchu ale musíte problém vyřešit sám. Člověk musí mít praxi, zkušenosti a vědět, že je v bezpečí," sdělil Hrůza.

Stejně jako v Břeclavi se ve stejný den otevřeli dveře letiště také v Bořeticích. Od poloviny května tam areál spravuje nový letecký klub nazvaný Kraví Hora.

„Že bychom spolu nějak soupeřili? To ne. Jsme kolegové. Například jedno letadlo přiletělo od nich k nám. Spolupracujeme spolu, o lidi se v žádném případě nepřetahujeme," tvrdí Hrůza.

Jedním z vrcholů dne se v Břeclavi stal let akrobatického pilota Jaroslava Svobody, jenž sklidil potlesk a uznání. Už při pohledu na jeho vzdušné kousky někdy až mrazilo. „Přišli jsme se podívat hlavně kvůli dětem, zatím vypadá, že je to baví. Do letadla jsme si sedli, ale jen do toho, které je na zemi. Do vzduchu raději ne," mínila s úsměvem Jana Turečková z Rakvic.

Řada dalších návštěvníků si ale let ve vrtulníku či některém z přistavených letadel nenechala ujít. Jen ultralighty a kluzáky museli zájemci kvůli silnému větru oželet.

„Je důležité, aby lidé odcházeli domů s příjemným zážitkem a v tomto větru bychom jim to nezaručili. Nebylo by to sice nebezpečné, ale neužili by si to," dodal Hrůza.