Příznivci rychlostní silnice R52 se radují, odpůrci namítají, že nic není ztraceno. Zdá se, že ani páteční podpis mezivládní dohody o silnici R52 velvyslanci České republiky a Rakouska nepřinesl definitivní odpověď na otázku, kdy a zda vůbec se léta plánovaná dálnice mířící přes Mikulov na Vídeň začne na české straně budovat.
„Z mého pohledu se nic zásadního nestalo. V podpisu mezivládní dohody, která musí respektovat vládní usnesení počítající s rovnocennou trasou na Břeclav, nevidím problém,“ uvedl starosta rebelujících Dolních Dunajovic Josef Hasník.
Naopak mikulovský starosta Rostislav Koštial považuje podpis dvoustranného dokumentu ve Vídni za průlomový. Česko–rakouskou dohodou totiž podmínilo svůj souhlas s dálnicí ministerstvo životního prostředí. Původní zářijový termín zmařil „zelený“ ministr zahraničí Karel Schwarzenberg, když odmítl udělit plnou moc tehdejšímu ministru dopravy Řebíčkovi.
„Je to velký krok kupředu. Odstranily se další pochybnosti a já už si opravdu neumím představit, že by se na projektu, který na obou stranách hranice počítá s trasou přes Mikulov, něco dramaticky změnilo,“ vyjádřil se Koštial.
Dolnodunajovičtí i další odpůrci mikulovské trasy to ovšem vidí zcela odlišně. „Důležité bude až rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, na které čekáme. Posoudí, zda byl územní plán Břeclavska přijat v souladu se zákonem. My si stejně jako ombudsman myslíme, že nikoliv,“ sdělil Hasník. Ten si všiml, že Rakušané zatím staví dálnici jen do Poysdorfu, odkud lze dále pokračovat i na Břeclav.
Ústavní soud už v prosinci vyhověl ústavní stížnosti, kterou podaly obce Dolní Dunajovice a Bavory, občanské sdružení Nebojsa, Ekologický právní servis i někteří vlastníci pozemků na trase R52. Jejich požadavek zněl, aby proces přijetí územního plánu Břeclavska přezkoumal právě Nejvyšší správní soud, který to původně odmítl.
„Pokud soud vyhoví našemu návrhu, bude se muset celý územní plán projednávat znovu. Zajímalo by mě, podle čeho by se v takovém případě stavělo. Museli bychom se vrátit na začátek a znovu proti sobě postavit mikulovskou a břeclavskou variantu,“ myslí si dolnodunajovický starosta.
S takovým výkladem však Koštial zásadně nesouhlasí. „Rozhodnutí soudu nelze předjímat, ale podle mého názoru je nezvratný fakt, že dálnice tak jako tak skončí v Mikulově. Hraje se jen o čas. Dokáži si představit, že to někdo ještě rok, dva zdrží, ale ne jiné řešení. Varianta na Břeclav je podle mě nereálná. Je to slepá ulička. Navíc Rakušané už jsou s dálnicí pouhých devětadvacet kilometrů od Mikulova,“ argumentoval Koštial.
Rozhodnutí soudu by mělo padnout do konce února. Jeho verdikt bude důležitý i pro nového ministra dopravy Petra Bendla, který resort převzal shodou okolností také v pátek. „Podpis mezivládní dohody je pro nového ministra pěkný dárek,“ komentovala to náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková z Břeclavi, která má na starosti územní plánování v kraji.