Přejít ulici přes vyznačený přechod nebo vyjet autem z garáže u domu je mnohdy pořádnou výzvou. „Je to neskutečné. Není možné vůbec přejít hlavní cestu, děti bych si netroufla pustit samotné. Je to k pláči,“ kroutila hlavou například učitelka Kristýna Řezáčová.

Vůbec nejhorší je podle místních situace v období od Velikonoc až po podzimní prázdniny. „O obchvatu se hovoří už dvacet let a pořád se nic neděje. Radnice zaspala. Co se dopravy týče, není tu vůbec bezpečno. A to nemluvím o tom, že kvůli autům parkujícím na chodnících jim často musejí lidé uhýbat přecházením na silnici, kudy jede jedno auto za druhým,“ podotkl zase vinař Tomáš Hřebačka.

Podobně hovořil i Luděk Kocourek. „Už dvacet let mažou strany před volbami naivním ovečkám med kolem huby a slibují řešení obchvatu. Po volbách ale zpravidla jejich snahy vždy končí," povzdechl si muž.

Vedení třítisícového Podivína podle starosty Martina Důbravy problém řeší. „Obchvat potřebujeme, ale město na něj nemá, jde o obrovský ranec peněz. Měla by to být investiční akce kraje, ovšem ten výstavbě musí dát prioritu a zařadit ji do svých investičních akcí. To ale může být až v horizontu třeba dvaceti let,“ zmínil Důbrava.

Podivínští se nyní postupně snaží alespoň vykoupit pozemky pod uvažovaným asi dvoukilometrovým obchvatem tak, aby byli připravení v případě, že na město přijde řada. „Chceme tomu jít naproti. Nechceme, aby skoupili pozemky nějací spekulanti a pak kraj vydírali, nebo aby je případně kraj musel vyvlastňovat. Stejně tak řešíme i přípravu studie obchvatu, v níž by mělo stát, jak by měl obchvat vypadat a co vše by mohlo být jeho součástí,“ poznamenal starosta.

Aktuálně tamní sbírají údaje o počtu aut, která denně městem prosviští. „Výsledky budeme mít na konci srpna. Poslední měření odhalila na osm tisícovek aut. To je opravdu vysoké číslo. Jsou obce a města, kde skloňují výstavbu obchvatu, a aut tam projede o několik tisíc denně méně,“ srovnal Důbrava.

Podivínští se nyní snaží alespoň zvýšit bezpečnost v nejfrekventovanější části sídla. „V hlavní Bratislavské ulici jsme zbudovali zvýšené přechody pro chodce tak, abychom dopravu zpomalili, a aby mohli lidé snáze přejít na druhou stranu ulice,“ uvedl Důbrava s tím, že problém v Podivíně není ani tak rychlost projíždějících aut, jako spíše jejich počet.

Zamýšlený, asi dva kilometry dlouhý, obchvat Podivína by měl plynule navázat na sjezd z dálnice a město zcela minout. Napojit by se pak měl na silnici číslo 422 vedoucí z Podivína do Lednice. V roce 2015 dokonce kvůli obchvatu místní sepsali petici.