Kdyby dvaapadesátiletý Luboš z Hustopečí vyprávěl známým o koupi, kterou provedl v pátek šestnáctého března v jednom z tamních hotelů, očekával by posměšky. Při předváděcí akci si pořídil hrnec za šest tisíc korun. Tvrdí, že když přišel domů, nádobí bylo ze zcela jiného materiálu, než kus, který muž viděl při předvádění.

„Jde o hrnec, který stál původně devatenáct tisíc. Měl být z teflonu, titanu a dalších takových materiálů. Jakmile jsem přišel domů, zjistil jsem, že jde ve skutečnosti o hliník, který má desetinnou hodnotu,“ vyprávěl Hustopečan, jenž se kvůli obavě z posměšků rozhodl zůstat v anonymitě. Redakce jeho jméno zná.

Muž kontaktoval zástupce společnosti, kteří slíbili nápravu. „Řekli, že mi zboží vymění, ale nenechám se přece podvádět. To, co předváděli, bylo opravdu z kvalitního materiálu. Prodali mi ale něco jiného. Z cenou šli postupně na jedenáct, pak osm a nakonec jsme se dohodli na šesti tisících. Chci, aby to lidé věděli, co se může stát,“ sdělil.

Manažer společnosti Topstar Bohemia, jejíž spolupracovníci zboží předváděli, Martin Kuchta rozčilení zákazníka nechápe. „Kolegyně je s pánem v kontaktu, ve středu si s ním psala. Proto nerozumím, proč se obrací na sdělovací prostředky. Slíbili jsme mu, že věc vyřešíme k jeho spokojenosti. Nemáme důvod nevěřit tomu, co říká,“ reagoval Kuchta.

Styl prodeje na předváděcích akcích brání. „Přijde mi to jako hon na čarodějnice. Když slyším stěžujícího si důchodce, skoro se rozčílím. Nikdo jim přece nic nenutí. Jako společnost se chováme standardně. Řádně platíme daně a dodržujeme zákony, byť jsou pro nás dost nevýhodné. Lidem se snažíme vyjít vstříc,“ sdělil manažer.

Zástupci České obchodní inspekce (ČOI) však mají na praktiky řady prodejců podobných společností opačný názor.

Loni provedli na jižní Moravě a Zlínsku dvacet kontrol, problém zjistili ve čtrnácti případech a uložili pokuty za více než čtyři sta tisíc korun.

„Máme zájem a povinnost kontrolovat, a to zejména podání spotřebitelů, kteří si na praktiky některých společností stěžovali a oprávněně očekávali prošetření, zda nedošlo k omezení jejich práv a poškození oprávněných zájmů,“ uvedla mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Jednou z prošetřovaných společností byla i Topstar Bohemia. „Uložili jsme dvě pokuty. Jednu ve výši patnáct tisíc korun, druhou v řádu desítek tisíc. Proti té se ale firma odvolala a zatím není rozhodnuto. Proto nelze zveřejnit více informací,“ dodala Fléglová.

Na přelomu listopadu a prosince loňského roku si na chování jejích externích zaměstnanců stěžovala například Ludmila Hrůzová z Břeclavi. Šokovaly ji urážky mířící k příchozím penzistům.

Manažer Kuchta ale tvrdí opak. S urážkami a hrubým chováním se setkal právě ze strany pozvaných hostů, kteří chtějí jen dárky zdarma a prodejce „tahají za nos“.