Obyvatelé Kostic mají plnou hlavu stavby vyvýšeného přechodu na ulici Břeclavská. Včera ji dokončenou převzali zástupci obce.„Brzo ráno poslouchám skřípění brzd a těžké rozjíždění narvaných kamionů. Je to opravdu hnus, a to ještě ten hrb není zprovozněný," postěžoval si už dříve jeden z návštěvníků diskuze na webových stránkách Kostic.

Na ní se v minulých dnech strhla bouřlivá debata. Někteří v ní zpomalovací práh obhajují, jiní jej považují za omyl. „Donutit auta, zejména kamiony, aby téměř zastavila a následně se pracně rozjížděla, má v porovnání s plynulou jízdou za následek mrhání energií, hluk, znečištění ovzduší a nepoměrně větší vibrace," napsal další z diskutujících.

Starostka Kostic Anna Bradávková však v úterý měla jasno: „Přes obec jezdí značné množství kamionů a velkou rychlostí. Toto opatření je z hlediska bezpečnosti zcela na místě."

Vyvýšený přechod je umístěný v Břeclavské ulici u prostoru zvaného Seník, kde při hodech stojí kolotoče. Podle starostky si tam navíc hrávají děti. „Obyvatelé obce si na tamní situaci stěžovali, chtěli tam zvýšit bezpečnost. Toto splní svoji povinnost," sdělila s přesvědčením Bradávková. Podle ní stavba, která trvala asi měsíc, stála obecní pokladnu necelých tři sta tisíc korun.

Jsou pro retardéry

Stejným směrem jako Kostičtí se už na jaře vydali v Podivíně. V Bratislavské ulici umístili dokonce tři zpomalovací prvky.

„Řidiči tam jezdili rychle. Zpomalovací práh, vyvýšený přechod a optický pruh jsme pořídili dohromady asi za osm set tisíc korun. Žádné negativní odezvy nemáme. Ale ani nás nikdo nepochválil. To už tak bývá," uvedl starosta Podivína Stanislav Machovský.

Dodal ještě, že na radnici uvažují o zvýšení bezpečnosti i na zbylých vjezdech do obce. „V příštím roce by se měla opravovat silnice mezi Podivínem a Lednicí. S tím se hovoří i o novém ostrůvku na konci obce. Poté bychom řešili silnici směrem na Rakvice," řekl starosta.

Na jeho stranu se přiklonil i šéf dopravního inspektorátu Jiří Mach. „Ne na všech silnicích lze udělat zpomalovací prahy. V Břeclavi se ale situace na nebezpečných místech po úpravách a výstavbě ostrůvků či jen osvětlení přechodů zlepšila až o osmdesát procent," zmínil příklad Mach.

Způsobují hluk

Pokus s retardéry mají za sebou i Velkopavlovičtí. „Město je na více místech nejdříve nainstalovalo a po asi měsíci z velké části odstranilo. Jeden zůstal u mého domu," uvedl Ladislav Hádlík, kterému retardér nepřekáží.

Jiní obyvatelé města jsou ale opačného názoru. Vadil jim rachot, který dělala auta přejíždějící tyto prahy.