VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na přechodech v Česku jde stále o život

Praha - Vztah chodec–řidič máme uzákoněn jako v Německu, ale rozdíl v kvalitě přechodů u nás a u našich sousedů je propastný

13.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

I po sedmi letech od zavedení takzvané „absolutní přednosti chodců“ jsou přechody ulic a silnic místem, kde jde o život.
Dokládá to statistika posledních dní. Na Přerovsku registrují policisté čtyři těžká zranění na přechodech od začátku roku. V Ostravě koncem února zahynuly přímo na zebrách dvě ženy během necelých 48 hodin. Minulé úterý auta jednoho chodce v Mostě zabila a druhého v Hradci Králové těžce zranila.


Je zřejmé, že na přechodech se zatím neumějí chovat ani chodci, ani jejich protějšky za volanty. V Čechách existují místa, kde by před přechodem silnice bylo radno sepsat závěť i přesto, že jsou jasně označena bílou zebrou. Několik z nich prověřila reportérka Deníku a nestačila se divit. V Přešticích na Plzeňsku zastavilo před ženou s kočárkem až čtvrté auto, jinde brzdil v průměru každý šestý řidič. V Nepomuku dalo přednost až každé dvanácté auto. „Je to hlavní tah, tak na to kašlou,“ poznamenal směrem k reportérce jeden ze zasvěcených místních.


Velká je podle Pavla Skládaného z brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) hlavně neznalost silničního zákona. „Každý řidič ví, že má dát chodci přednost, ale už netuší, že k přechodu se musí blížit tak, aby mohl kdykoli chodce pustit. V praxi to znamená asi 30–40 km/h,“ míní.
Svůj díl viny ale podle něj mají i chodci: „Není pravda, že chodci chápou přednost na přechodech jako absolutní. Případ, kdy by někdo řidičům skákal pod kola, jsem nezaznamenal. Chodci by naopak měli své právo přejít po přechodu více nárokovat.“


Mohou však za tragickou bilanci na českých přechodech jen přímí aktéři?


Podle Skládaného je mezi příčiny neutěšeného stavu třeba počítat především pravidla samotná. „U nás je vztah chodec–řidič uzákoněn jako v Rakousku či Německu, přitom se ale naprosto nebere v potaz rozdíl v kvalitě přechodů u nás a našich sousedů,“ vysvětluje Skládaný.
V cizině je třeba naprosto nemyslitelné, aby „zebra“ přetínala čtyřproudou silnici či v místech s rozhledem menším než 100 metrů. „To nesplňují dvě třetiny českých přechodů,“ konstatuje expert.


Policie by situaci ráda řešila tzv. bezpečnými přechody na vyloženě kritických místech. Taková zebra je velmi inteligentní zařízení, jakmile zaregistruje chodce, přechod v noci osvětlí a spustí varovné zařízení, které řidiče na člověka ve vozovce upozorní.
Lidé z CDV jsou pro razantnější opatření – generální inspekci všech přechodů v ČR. „Sebelepší světelná show nebo červenobílé pruhy neřeší základní nedostatky. Jsou místa, kam přechod jednoduše nepatří,“ říká Skládaný.


Autor: Petr Mašek

13.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Dětský domov v Otnicích. Ilustrační foto

Žáci kloboucké školy vybrali přes jedenáct tisíc pro otnický domov

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čtvrtek 14. prosince 2017.

Kraj potvrdil 5 nových leteckých linek z Brna. V létě navíc i Split a Dubrovník

Brno – Barcelona, Brusel, Lvov, Milán a Řím. Nové pravidelné letecké linky do pěti evropských měst začnou cestující využívat už příští rok v březnu. Jejich podporu ve středu odpoledne schválili krajští zastupitelé. Lidé se navíc z brněnského letiště v letní sezoně, tedy od června do září, dostanou nově přímo i do chorvatského Splitu a Dubrovníku.

Placené parkoviště? Místní budou mít v Mikulově přednost na úkor turistů

Jižní Morava – Největší problém je, že nikdo neví, jak se má systém parkování změnit. Tak reagoval na plánované dopravní změny v Mikulově na Břeclavsku tamní obyvatel Michal Solařík. A není jediný. „Na městském facebooku lidé v diskuzi marně hledají odpovědi,“ prohlásil. Mikulov hodlá pomoci místním. Ty upřednostnili i při parkování v centru Znojma.

Bezpečně i v noci. V Brně vznikla první učebnice jízdy autem za tmy

Brno /ANKETA/ – Unikátní učebnici zaměřenou na jízdu v noci vytvořili experti z Ústavu soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. Příručka teď míří do českých autoškol. Poradí řidičům například v tom, jak ve tmě zabránit srážkám s chodci.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT