I po sedmi letech od zavedení takzvané „absolutní přednosti chodců“ jsou přechody ulic a silnic místem, kde jde o život.
Dokládá to statistika posledních dní. Na Přerovsku registrují policisté čtyři těžká zranění na přechodech od začátku roku. V Ostravě koncem února zahynuly přímo na zebrách dvě ženy během necelých 48 hodin. Minulé úterý auta jednoho chodce v Mostě zabila a druhého v Hradci Králové těžce zranila.


Je zřejmé, že na přechodech se zatím neumějí chovat ani chodci, ani jejich protějšky za volanty. V Čechách existují místa, kde by před přechodem silnice bylo radno sepsat závěť i přesto, že jsou jasně označena bílou zebrou. Několik z nich prověřila reportérka Deníku a nestačila se divit. V Přešticích na Plzeňsku zastavilo před ženou s kočárkem až čtvrté auto, jinde brzdil v průměru každý šestý řidič. V Nepomuku dalo přednost až každé dvanácté auto. „Je to hlavní tah, tak na to kašlou,“ poznamenal směrem k reportérce jeden ze zasvěcených místních.


Velká je podle Pavla Skládaného z brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV) hlavně neznalost silničního zákona. „Každý řidič ví, že má dát chodci přednost, ale už netuší, že k přechodu se musí blížit tak, aby mohl kdykoli chodce pustit. V praxi to znamená asi 30–40 km/h,“ míní.
Svůj díl viny ale podle něj mají i chodci: „Není pravda, že chodci chápou přednost na přechodech jako absolutní. Případ, kdy by někdo řidičům skákal pod kola, jsem nezaznamenal. Chodci by naopak měli své právo přejít po přechodu více nárokovat.“


Mohou však za tragickou bilanci na českých přechodech jen přímí aktéři?


Podle Skládaného je mezi příčiny neutěšeného stavu třeba počítat především pravidla samotná. „U nás je vztah chodec–řidič uzákoněn jako v Rakousku či Německu, přitom se ale naprosto nebere v potaz rozdíl v kvalitě přechodů u nás a našich sousedů,“ vysvětluje Skládaný.
V cizině je třeba naprosto nemyslitelné, aby „zebra“ přetínala čtyřproudou silnici či v místech s rozhledem menším než 100 metrů. „To nesplňují dvě třetiny českých přechodů,“ konstatuje expert.


Policie by situaci ráda řešila tzv. bezpečnými přechody na vyloženě kritických místech. Taková zebra je velmi inteligentní zařízení, jakmile zaregistruje chodce, přechod v noci osvětlí a spustí varovné zařízení, které řidiče na člověka ve vozovce upozorní.
Lidé z CDV jsou pro razantnější opatření – generální inspekci všech přechodů v ČR. „Sebelepší světelná show nebo červenobílé pruhy neřeší základní nedostatky. Jsou místa, kam přechod jednoduše nepatří,“ říká Skládaný.