Pasohlávecký kemp dokonce plánuje pořídit kameru, která by on–line informovala o tom, jaké počasí u nich je.

„Turistů letos opravdu přijelo méně. Ale liší se to týden od týdne. Hodně nám teď uškodila předpověď počasí. Lidé čtrnáct dní poslouchají, jak bude na Moravě pršet, takže většinou své pobyty zrušili. I když tady nakonec bylo hezky,“ stěžoval si šéf pasohláveckého kempu Vlastimil Suchánek.

Podle jeho slov zatím ještě nepočítali, jaká byla návštěvnost. Ale předpokládá, že se doteď do největšího autokempu v republice vypravilo o deset až patnáct procent lidí méně.

„Rozhodli jsme se dokonce pořídit i kameru. Takže lidé budou moci na našich internetových stránkách sledovat, jaké počasí v kempu je a kolik lidí je na plážích,“ představil jednu z novinek.

Řada návštěvníků mu totiž přiznala, že se vydali na jih Moravy i přes nepříznivou předpověď. „Ale pak byli překvapení, že deště nepřišly,“ řekl hořce Suchánek.

Trápí je horko

Vysoké teploty a ostré slunce naopak nenahrávají lednickému zámku. „Pokles návštěvníků jsme na zámku také zaznamenali. Není sice nějak významný, ale kolem deseti procent to asi bude,“ uvedla kastelánka lednického zámku, který patří k nejnavštěvo­vanějším v republice, Ivana Holásková.

Jak přiznala, zámku by naopak prospělo, kdyby se počasí lehce zhoršilo. „Pokud je moc velké horko, lidé chtějí být raději u vody. Takže my bychom uvítali přesně opačné počasí, než chtějí třeba v Pasohlávkách v kempu,“ smála se Holásková, která je přesvědčená, že mírnou ztrátu v návštěvnosti lednický zámek do konce sezony jistě lehce dožene.

Holásková i Suchánek se shodují na tom, že za nižší návštěvností je i horší ekonomická situace. Vše se zdražuje a lidé raději zůstávají doma nebo využívají levných zájezdů na internetu.

Kastelánka si všimla i toho, že se v létě na zámek vrací daleko více českých rodin s dětmi. „Zahraniční turisté jezdí asi od dubna do května, pak se více vracejí mladé rodiny,“ podotkla.

Podnikatelka Michaela Cibulková z Lednice ale vidí problém i jinde. „Co se týče množství turistů v našem regionu, jsem toho názoru, že je jich opravdu méně. A navíc se mění způsoby chování zákazníků. Na vině je jednoznačně amatérismus a nekoncepčnost krajského a republikového vedení odpovědného za rozvoj turistického ruchu,“ byla přesvědčená.

Domnívá se totiž, že potenciál jižní Moravy je mnohem větší, než jak je využívaný. „Je to celé o politice,“ dodala s tím, že chce turistika mnohem větší podporu. A nejen peněžní.