Přesunutí výroby do Polska a masové propouštění. Takové zprávy o podivínské okenářské firmě Euro Jordán se jako lavina začaly šířit po Břeclavsku. Podle vedení společnosti se však jedná o nepodložené fámy, které se ani v nejmenším nezakládají na pravdě.

„Není to pravda. V nejbližším roce nebo dvou letech se rozhodně nehodláme vystěhovat z Podivína a ani tady zrušit výrobu,“ dementoval „zaručené“ zvěsti jednatel společnosti Euro Jordán Miloslav Macháček.A zamyslel se také nad tím, jak mohly fámy o stěhování firmy, která zaměstnává na tisícovku lidí, vzniknout.

„Před několika týdny jsme byli nucení propustit čtvrtou směnu. To z toho důvodu, že ubylo sezónních zakázek. Tak je tomu ale každý rok. Je tedy docela možné, že zprávu o stěhování do Polska vypustili někteří z našich bývalých zaměstnanců,“ snažil se odtušit jednatel.

Co však přinesou další roky, to podle jeho slov nikdo neví.„Samozřejmě, že nemůžeme vědět, co nám přinese budoucnost. To, jak se firmě bude dařit, záleží na zakázkách a na vývoji trhu. Zatím však můžu všechny uklidnit, že žádné stěhování neplánujeme,“ ubezpečil současné zaměstnance Macháček.Jak dodal, právě díky vlastní výrobě je firma schopná i mimořádnou zakázku zvládnout ve velmi krátké době.

Stěhování kvůli ceně

Starosta Podivína Stanislav Machovský nechtěl o tom, jaký vliv na zaměstnanost ve městě by mělo případné přesunutí výroby velké okenářské firmy do Polska, spekulovat. „Žádné fámy se ke mně nedostaly. Nemůžu tedy k tomu, co by se stalo, kdyby firma přesídlila, nic říci. Nerad se totiž pohybuji v hypotézách, co by bylo, kdyby,“ nechal se starosta slyšet.

Podle majitele okenářské firmy z Hodonínska, který chtěl kvůli možným obchodním dopadům raději zůstat v anonymitě, by přesto nebyl žádný div, kdyby se vedení společnosti Euro Jordán rozhodlo výrobu do Polska přece jenom přesunout.

„Naše společnost z Polska odebírá polovinu produkce plastů. Rozhodli jsme se tak z prozaických důvodů. Okna jsou tam stejně kvalitně vyrobená jako v České republice a navíc ještě o něco levnější,“ uvedl majitel firmy, která svoji výrobu v Polsku v současnosti začíná rozjíždět.

Za to, že mnohé firmy výrobu přesunují tam, kde se jim podaří ušetřit, mohou podle něj především přehnané požadavky zákazníků. „Zákazníci jsou těmi, kdo tlačí na cenu, aby šla dolů. Stáli by totiž o německou kvalitu vyrobenou v Čechách a prodávanou za čínské ceny,“ přirovnal.

„Čeští zákazníci jsou rozmlsaní. Svým jednáním nepřímo firmy ruinují. Osobně si myslím, že fůra menších firem nepřežije do dubna. Aby totiž začaly vydělávat a byly schopné doplňovat vozový a strojní park, musely by alespoň o polovinu zdražit,“ myslí si podnikatel.