Iva Rosová ze Starovic byla s přímým autobusovým spojením Brno-Hustopeče velmi spokojená. Využívala jej k cestě do práce a zpět. Jedna cesta trvala dvacet minut. Jenže společnost Bors linku vyhodnotila jako nerentabilní a ke čtvrtému březnu ji zrušila. Rosová se nyní musí spolehnout na integrovaný dopravní systém. Jenže ten je pomalejší a vyžaduje přestupování. Cesta do Brna jí tak místo dvaceti minut trvá hodinu.

„Když se teď chci dostat do Brna, tak musím dvakrát přestupovat, což mě docela obtěžuje. Navíc se nevyznám v těch zónách, protože jsem jezdila přímým spojem po dálnici, kde nějaké zóny neplatily,“ posteskla si žena ze Starovic.

Rosová teď musí ráno vstávat dřív, přejede do Hustopečí, pak přesedá v Židlochovicích a až potom se dostane do Brna. A odpoledne se vrací domů později. Dříve nastoupila v Hustopečích do autobusu, který ji po dálnici dovezl až do Brna.

„Jezdívala jsem prvním ranním spojem. V autobuse bývalo docela dost lidí, i když je pravda, že někdy byl poloprázdný. Cestou zpátky to už tak naplněné nebylo. Ani mě nepřekvapuje, že se jim to nevyplatí, ale mohli zachovat alespoň jeden spoj ráno a jeden odpoledne,“ řekla k rozhodnutí dopravce Rosová.

Společnost Bors Břeclav, která přímou autobusovou linku provozovala, s dalším omezením počtu denních spojů mezi Hustopečemi a Brnem nepočítá. „Hledali jsme nějaké řešení, jak zachovat linku i pro přímé spojení. Bohužel na této relaci se nám nepodařilo najít odpovídající řešení, abychom mohli vyzkoušet rentabilitu linky i v dalším období,“ poznamenal ředitel Borsu František Zugar.

„Bohužel situace je taková, že množství lidí, které využívá toto přímé spojení, není dostatečné na to, aby se náklady vložené do provozu spojů vrátily,“ doplnil.

Spoje nenavazovaly

Vedení hustopečské radnice vědělo o plánovaném rušení přímé linky už na přelomu roku. „Tyto přímé spoje doplňovaly integrovaný dopravní systém. Lidem usnadňovaly cestování, takže to kvitovali,“ sdělil starosta Hustopečí Luboš Kuchynka s tím, že přímé spojení s krajským městem budou postrádat jen některé skupiny lidí. Například ne všem žákům a studentům totiž podle něj tato linka zase tolik vyhovovala. „Časově to úplně nenavazovalo,“ vysvětlil.

Zhruba jednou za čtrnáct dní využívala expresní linku Lenka Heřmanová z Hustopečí. Na sedmou hodinu ranní jezdila do Brna do školy. „Zrovna tento autobus jezdil hodně plný, takže mě překvapilo, že linku zrušili,“ přiznala. Když se Heřmanová včera potřebovala dostat do Brna, poprvé musela zvolit jiné řešení. „Jela jsem o půl hodiny dřív vlakem. Bylo to komplikovanější a časově náročnější,“ vylíčila.

Heřmanová zároveň podotkla, že dopravce nemusel linku úplně rušit, ale jen omezit počet denních spojů. K tomuto řešení Bors přistoupil v případě přímého spojení Brno – Mikulov, které chtěl také nejdříve zastavit.

ČTĚTE TAKÉ: Dopravce zachová expresní spojení Brno-Mikulov