Schůzka dopravních expertů Jihomoravského kraje s některými starosty obcí na Kloboucku nepřinesla kýžený zvrat. Kraj doplnil do plánovaných změn v dopravě některé spoje, hlavní požadavek tisíců lidí však nevyslyšel.

„Z jejich strany je ochota přizpůsobit se v návaznosti spojů. Přímý spoj do Brna ale nezapadá do nastaveného dopravního konceptu,“ neskrýval zklamání starosta Šitbořic Antonín Lengál. Začlenění do integrovaného dopravního systému musejí podle něj ještě v obcích schválit zastupitelé. „Někde tomu nedali zelenou. I když to neschválí, nic se tím nemění,“ vysvětlil Lengál.

Zástupci společnosti Kordis, která vytváří integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje, přitom ještě nedávno na veřejném zasedání uklidňovali naštvané lidi. Slibovali, že budou na svých dalších jednáních informovat o veškerých požadavcích.

„Není to tak, že to, co je v současné době předložené, je dogma. Harmonogram přípravy řešíme v předstihu. První připomínky a návrhy jízdních řádů, aby byl časový prostor na zásadní připomínky a na doladění jízdních řádů,“ uklidňoval na konci dubna početný zástup odpůrců novinek vedoucí dopravního odboru Kordisu Jiří Horský.

Jak se tedy ukázalo, obce vedly s Kordisem předem prohraný boj. „Nedá se nic dělat. Novinky pro nás každopádně budou znamenat zhoršení,“ poukázal šitbořický starosta.

Jen malou útěchou je kompromis, k němuž obě strany dospěly. „Každý druhý spoj od nás pojede přes Těšany, kde cestující přestoupí a pojedou dál do Brna na Zvonařku,“ nastínil Lengál.

Nespokojení lidé si na jednáních s představiteli Kordisu stěžovali především na delší jízdní doby. Podle Horského se ovšem ukázalo, že by se cestující naopak měli dostat v mnoha případech na místo určení ještě dříve. „Podle našeho průzkumu to závisí na aktuální dopravní situaci v Brně. Jízdní doba je spíš kratší nebo srovnatelná s tou současnou,“ podotkl Horský.

Dopravní expert má argument i na další častou připomínku, že přestupování ztíží situaci důchodcům či maminkám s kočárky. „To jsme řešili už dříve. Dnes se takový hůře pohyblivý člověk dostane na Zvonařku, ale docházkové vzdálenosti k dalším dopravním prostředkům jsou velké. Po změnách cestující například pojede do Sokolnic, kde přestoupí na autobus a ten ho zaveze na zastávku, odkud může pokračovat třeba do nemocnice,“ vylíčil vedoucí dopravního odboru Kordisu.

Kromě nedostatků vidí i určitý přínos v integrovaném dopravním systému například borkovanský starosta Karel Urban. „Zvýšil se počet spojů. U nás budou jezdit zhruba každou hodinu,“ vyzdvihl změny.

Zároveň chápe, že některé obce mají s novinkami v dopravě velké problémy. „Každý cestující, si bude muset najít svůj ideální spoj,“ doplnil. Zda nový systém přinese víc škody než užitku, nebo naopak, ukáží podle Urbana ne první tři čtyři měsíce od zavedení. Řádné vyhodnocení si prý vyžádá delší dobu.