„Zaregistrovali jsme několik majetkových převodů pozemků v trase obchvatu, které lze považovat za spekulativní. To by byla další komplikace nejen pro firmu, která výkupy provádí, ale i pro celý projekt obchvatu. Doufám proto, že se naše podezření ukáže jako mylné, a že s majiteli pozemků bude rozumná dohoda," řekl v pondělí místostarosta Břeclavi Milan Vojta (ANO).
Změny vlastníků půdy v trase obchvatu potvrdil také ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. „Vždycky je otázka, zda je ve hře cena nebo blokování té stavby. Ve druhém případě by přišel ke slovu vyvlastňovací úřad, pro který je důležité, v jaké době a za jakých okolností kdo pozemky pořizoval. Obchvat Břeclavi má územní rozhodnutí a těžko bude kdo říkat, že o tom nevěděl," naznačil Fiala možnost vyvlastnění.
Kníničky a Tetčice
Město je Ředitelství silnic a dálnic s pozemky, kterých je nyní vykoupená zhruba pětina, ochotné pomoci. „Když se pozemek výkupem rozdělí a majitel by jeho část kvůli tomu nechtěl prodat, je město připravení vykoupit obě zbylé části. Aby to nezkomplikovalo situaci," slíbil Vojta.
Větší starosti ale v současné době dělají radnici odvolání proti rozhodnutí krajského úřadu o kompenzaci za území Natura 2000, které v malé části stavba obchvatu zasáhne. Má podobu vyčlenění jiných území. Přesto s tím Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Kníničkách a sdružení Voda z Tetčic nesouhlasí. „Asi nabídneme těmto iniciativám, aby to Břeclavákům přišli vysvětlit tváří v tvář," komentoval to Vojta.
Hovoří o záměrné snaze přípravu stavby obchvatu prodlužovat. „Jsou lidé, kteří se tím profesionálně zabývají a nejsou z Břeclavi," zdůraznil.
Fiala přiznal, že spekulanti i ekologové mohou znamenat velký problém. Pokud by investor dubnový termín nestihl, byla by to pro věčně ucpané město katastrofa. „Stávající situace v dopravě v Břeclavi je fakt příšerná," napsala před pár dny na Facebooku například Růžena Mozgová, jež je členkou skupiny Jsem PRO obchvat Břeclavi a souběžnou komunikaci.