Fotografie nového mostu nad tratí u Zaječí ke shlédnutí ZDE.

První vlaštovka. To je přestavba mostu, který se klene nad tratí u Zaječí.

Už brzy skončí dlouhá uzavírka a po nové konstrukci budou zase projíždět auta.

Novotou mají brzy zářit i další mosty na vlakové trase z Břeclavi do Brna – u Ladné, Šakvic a Pouzdřan. Jsou hodně staré a z hlediska železničního zařízení poruchové.

V hledáčku odborníků jsou nyní ovšem také o něco mladší mosty přes dálnici. Správci kontrolují jejich stav, aby se nestalo jako nedávno v Čechách, že se na dálnici zřítí z mostu kus betonu.

„Po této havárii jsme udělali prohlídku všech dálničních podjezdů. Generální ředitelství pak posílá avíza jednotlivým správcům, kde je jaký problém.

Musím říct, že břeclavská Správa a údržba silnic se do toho obula velmi intenzivně. O mosty, které spravuje, se stará perfektně,“ řekla Zora Kubíčková z brněnského střediska Ředitelství silnic a dálnic.

Mosty přes dálnici na Břeclavsku už ale mají mnoho za sebou. Jsou zpravidla třicet až čtyřicet let staré. Peněz na jejich kompletní rekonstrukci se státu nedostává, a tak musejí stačit nezbytné menší opravy.

„Pokud je most v havarijním stavu, tak se samozřejmě opraví. Jinak to řešíme běžnou údržbou,“ sdělil vedoucí břeclavského střediska Správy a údržby silnic Ladislav Hádlík.

Podle Kubíčkové, která pravidelně kontroluje stav dálničních podjezdů, tedy spodní části mostu, je peněz na větší údržbu na dálnici D2 nedostatek.

Čtěte také: Nad trať u Zaječí se sune nový ocelový most

„D2 je novější než D1, která je navíc mnohem zatíženější. Z toho mála peněz, které máme, hasíme největší problémy právě tam,“ zdůraznila Kubíčková.

Každý most má podle ní svou životnost. Ředitelství silnic a dálnic aktuálně řeší problém na dlouhém dálničním mostě u hranic se Slovenskem.

Ten se klene nad naším i slovenským územím. Ředitelství silnic a dálnic proto tento týden čeká jednání v Malackách, kde se bude řešit částečná uzavírka tohoto mostu.

„Jsou tam špatné dilatační závěry. To je velmi důležitý konstrukční prvek, který zajišťuje, aby most nespadl,“ vysvětlila Kubíčková.

Další opravy si podle jejích slov v nejbližší době vyžádá dálniční most u Břeclavi.

Ještě o několik let starší než dálniční jsou betonové konstrukce nad železnicí. Ty jsou také v daleko horším stavu. „Když se dělal železniční koridor, všichni se dívali jen dolů. Nahoře u mostů pak nastal problém,“ uvedl mostmistr břeclavských silničářů Drahomír Syrovátka.

Ředitelství silnic a dálnic proto plánuje vyměnit všechny mosty na trati. Nejvíce potřeba byl ten u stanice Zaječí.

Nová ocelová konstrukce už stojí. Kompletní výměny dalších mostů jsou v plánu.

První na řadě je železniční most u Pouzdřan, z jehož říms dokonce padaly úlomky přímo na koleje.

„Pouzdřany jsou v investičním záměru, příští rok by se tento most mohl dělat. Na světě jsou i žádosti o dotaci na mosty v Ladné a Šakvicích,“ vypočítal Syrovátka.