Ve středu ministerstvo vnitra a dopravy vyhlásilo ultimátum, které dávalo systémové novince den k dobru. Jinak se úřady začnou vracet k původní verzi. Čtvrtek přinesl další obrat. Pojede se podle nového a od dalšího týdne má vše fungovat naprosto bezchybně.

„Situace se od pondělního rána stejně jako v celé republice měnila ze dne na den, z hodiny na hodinu. První den nejvíce. Ráno jsme klasicky nabrali žádosti, systém během dopoledne ale úplně celý spadl. Museli jsme lidi z čekárny posílat domů. Zůstali jsme s nimi ale v kontaktu a v průběhu týdne je obvolávali a snažili se žádosti řešit," přiblížil situaci v Břeclavi vedoucí tamního odboru správních věcí a dopravy Roman Konečný.

V nemocnici by o novém registru řekli, že už je jeho stav stabilizovaný. „V průběhu týdne úředníci podle instrukcí ministerstva dopravy odstraňovali nedostatky. Nejdřív začaly fungovat přepisy vlastnictví již přihlášených vozů, pak se obnovila také databáze odcizených vozidel. Největší problémy měla auta nová a dovezená ze zahraničí. Mnohdy se však lišil případ od případu," doplnil Konečný.

Po oživení systému čekání na razítko oproti původnímu nijak růst nemá. Přesný počet žadatelů, kteří byli tento týden donuceni na úřadech čekat, neevidovali. Odhadem se ale na Břeclavsku problémy lidí na úřadech dotkly desítek lidí, počet žádostí odpovídal běžnému provozu.

„U nás v tomto problémovém týdnu standardní návštěvnost spíše klesala. Lidé sledovali celostátní situaci a co mohli odložit, to nechali na později. Klienti byli chápaví, maximálně došlo k nějaké ostřejší výměně názorů. Nyní už se stav systému zlepšuje," vyjádřila se vedoucí odboru dopravy v Hustopečích Dana Prajková.

Za registr původně zodpovídalo ministerstvo vnitra, převod dat na resort dopravy zajišťovala soukromá firma ATS-Telcom. Kolapsy vyvolal převod dat z regionálního na centrální systém. Vliv měla také stará pochybení při přepisu dat z písemné do elektronické podoby. Škody způsobené týdenní nefunkčností registru jdou do miliónů. Zejména u silničních dopravců, kteří nemohli nové stroje přihlásit.

PETR VLASÁK