Osočování ze lží, křik a ostrá výměna názorů. V takovém duchu se nesla podvečerní debata v Perné mezi zástupci ředitelství silnic a dálnic, Jihomoravského kraje a obyvateli obcí, kterých se má stavba čtyřproudové rychlostní silnice R52 mezi Brnem a Vídní dotknout nejcitelněji.
„Jednoduše jste nás prodali jako nějaké děvky!“ ozývalo se v úterý navečer ze sálu perenského kulturního domu.

„Každá debata ohledně R52 má rozhodně smysl. Že to však dojde tak daleko a budeme se navzájem urážet, to jsem nečekala,“ povzdechla si náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková s tím, že přijeli s odborníky hlavně proto, aby obyvatele ujistili o bezpečnosti silnice a o tom, že její výstavba nebude mít žádný negativní vliv na životní prostředí. Právě toho se totiž mnozí odpůrci obávají.

Velmi často byly slyšet i obavy z nárůstu hluku. „Vy si snad myslíte, že když postavíte padesát metrů od rekreační oblasti čtyřproudovku, tak to turisty více naláká?“ křičel jeden z řady odpůrců. Odpovědí mu bylo, že hladina hluku se rozhodně nezvýší. V místech, kde se bude rychlostní silnice blížit obydleným oblastem, nechají odborníci vystavět protihlukové bariéry.

Procházková se navíc domnívá, že výstavba R52 přitáhne turisty hlavně z jihu. „Budou–li mít tu možnost dopravit se pohodlně a rychle do krajiny pod Pálavou, myslím si, že toho budou ve velkém využívat,“ podotkla.

„Mám dojem, že lidem už snad ani nejde o samotnou dálnici, ale spíš o to, aby nás něčím vytočili,“ kroutila Procházková hlavou nad některými vulgárními projevy.

Druhá varianta: přes Břeclav

Většina odpůrců stavby se shodla na tom, že by bylo nejlepším řešením zbudovat čtyřproudovou silnici ne na Brno, ale na Břeclav.

„Kdyby silnice vedla přes Břeclav, navázala by plynule na koridor jih – sever. Pokud povede na Brno, které navíc na nápor takového množství aut ani není připraveno, budou si řidiči zbytečně zajíždět,“ myslí si dolnodunajovický zastupitel a bývalý starosta obce František Bařina.

Navíc se domnívá, že kapacita čtyřiadvaceti tisíc aut, která je standardním ukazatelem vytíženosti dálnic, rozhodně nebude naplněná. „Pokud se po této čtyřproudovce projede za den dvanáct tisíc aut, bude to, myslím, úspěch,“ odhadoval.

Jedním z lidí, kteří výstavbu R52 naopak podporují, je Jan Bureš z Dolních Dunajovic. „Já jsem pro dálnici. A navíc si myslím, že to životnímu prostředí rozhodně neuškodí. Ať už bude dálnice postavená, nebo ne, auta tady budou stejně lítat,“ dodal Bureš, který se před lety podílel na výstavbě současné dvouproudové silnice.

Dotčené obce mohou stále v rámci územního řízení podávat připomínky, jejichž oprávněností se budou odborníci dále zabývat. Podle vyjádření dolnodunajovického starosty Josefa Hasníka však navzdory všemu dálnice nejspíš jednou stát bude. „Výstavbě se zkrátka neubráníme,“ povzdechl si i navzdory tomu, že Nejvyšší správní soud loni zrušil územní plán Břeclavska, čímž stavbu R52 výrazně zkomplikoval.