A to postupným rozebráním bez použití trhavin. „Aktuálně podepisujeme smlouvu o dílo, cena zakázky dosahuje 1,2 milionu korun," sdělila mluvčí Správy železnic Nela Friebová. 

Odstranění objektu určil statik. „Protože budova nebyla využívaná, její náhradu neplánujeme," doplnila Friebová. Na zastávce v Hruškách železničáři už opravili tornádem poškozený přístřešek pro cestující a železniční svršek.

Se zničením budovy nesouhlasí Dáša Čapková z Hrušek, která bydlí přímo u vlakové zastávky. „Chtěla jsem zachránit aspoň hodiny, které šly na minutu přesně po celou dobu odklízecích prací po tornádu, než je pracovníci dráhy odpojili,“ svěřila se Rovnosti. Její plán, díky kterému by mohli lidé na zastávce určovat hodiny na jejím domě nevyšel kvůli vysoké ceně hodin.

Čapková není jediná, které se nelíbí, že budovu železničáři neobnoví. „Výdejna jízdenek nám tu nechybí, ale je škoda toho velkého domu. Mohl tam být dole nějaký obchod a nahoře třeba byty,“ svěřila se Rovnosti Jarmila Pochylá. Stejný názor panoval v diskuzi na facebookových stránkách obce.

Ve stanici v Lužicích na Hodonínsku se opravy týkají nádražní budovy, technologických objektů, silnoproudých rozvodů jako osvětlení, trakčního vedení a protihlukových stěn. „Železniční provoz mezi Břeclaví a Hodonínem byl obnovený v červenci v nezávislé trakci," informovala Friebová.

V současnosti pokračují práce na obnově trakčního vedení v úseku mezi Hodonínem a Lužicemi, ve stanici Lužice a v úseku mezi Lužicemi a Moravskou Novou Vsí. „V týdnu od 6. září odstartuje betonáž základů pro nové trakční podpěry, osvětlovací věže a stožáry," vyjmenovala Friebová. Následovat bude montáž nových podpěr, stožárů a věží.

Ukončení obnovovacích prací do stavu před tornádem železničáři očekávají do poloviny prosince tohoto roku.

MICHAL HRABAL, KAROLÍNA STÁRKOVÁ