Každý pátek v ní najdete tip na významnou a zajímavou kulturní akci na Břeclavsku, která se v započínajícím víkendu uskuteční.
Tentokrát se pozvánka týká promítání nového českého filmu s názvem Protektor, které provozovatelé břeclavského kina naplánovali na dnešní a zítřejší večer od devatenácti hodin.
Česká kinematografie v novém tisíciletí plodí především žánrově příbuzné snímky, které se zmítají mezi komedií a dramatem. Ony žánrové hybridy sice chtějí řešit společenské problémy, kvůli zábavnému charakteru zajištujícímu divácký úspěch však dramatické momenty vyznívají spíše křečovitě. I proto způsobí rozruch každý domácí snímek, který tento ustálený zlozvyk vyvrací. Mezi ně se řadí právě tento nový film mladého režiséra Marka Najbrta.
Najbrtovi na scénáři filmu opět pomohla dvojice kolegů složená z Benjamina Tučka a Roberta Geislera. O výraznou hudební složku se postarala elektronická formace Midi Lidi, která umně gradovala dramatické momenty snímku. Přestože se jedná o českou kapelu s nekompromisně moderním zvukem, stylizace do válečných let se jim povedla na výbornou. A podobně jsou na tom i další technické složky snímku.
Film vypráví příběh o vztahu manželské dvojice, která se na pozadí společenských a historických událostí deformuje podle nacistických zákazů a nařízení při okupaci. Špatné charakterové vlastnosti se tak přímo před očima diváka mění na zrůdné a zavrženíhodné reakce postav vůči lidem cizím i blízkým. A o co blíž se ke vztahu ústřední dvojice dostáváme, tím více vystupuje celková zoufalost a nesmyslnost popisovaného nešťastného období mezi Mnichovskou dohodou a atentátem na Heydricha.
Dramatická a strhující atmosféra tak panuje už od prvních záběrů. Základní konflikt související s kolaborantstvím a holocaustem v nás pak pocit napětí a očekávání tragického konce jen umocňuje. I přes černý humor založený na absurdních situacích a vylomeninách osudu se Protektor drží svého romanticky dramatického vymezení.
Na Protektora jsem šel v úterý do multikina plný očekávání. Nákupní středisko křičící po mé peněžence a příznačné chroupání popcornu střídající srkání coly v řadách přede mnou i za mnou. To vše mě od skvělé stylizace do časů, kdy na plátně zářila Lída Baarová a Adina Mandlová, drasticky odvádělo. Proto radím jít na Protektora do kina, jakým je například to břeclavské. Tam vás silná atmosféra filmu nemine, ba naprosto pohltí.
PETR VLASÁK (Autor je z Břeclavi a zabývá se kulturou, zejména pak hudbou a filmy).