Stát může na výstavbě rychlostní silnice R52 z Pohořelic do Mikulova ušetřit miliardu korun. A to především změnou některých parametrů u mimoúrovňového křížení, mostů nebo obslužné silnice. R52 bude také o metr užší. S těmito novinkami přišel ministr dopravy Gustáv Slamečka, který včera přijel jednat o silnici na Břeclavsko.

„Vyslechli jsme si názory od představitelů obcí. Někteří říkají, abychom rychle stavěli, protože je už situace neúnosná. Jiní souhlasí, ale vyslovili i obavy týkající se narušení krajiny nebo zvýšené dopravy. Samozřejmě padla i otázka nějaké alternativy, která by mohla nahradit tuto silnici,“ shrnul ministr výsledky setkání se starosty.

Jak ale dodal, s jinou možností vůbec nepočítá. A to hlavně z toho důvodu, že rakouská strana dostaví svou dálnici v roce 2013 právě k bývalému hraničnímu přechodu v Mikulově.

„Problém se prohloubí v roce 2012, kdy se otevře dálniční spojení mezi Českou republikou a Polskem v oblasti Bohumína. R52 by se tak stala součástí severo-jižního spojení. Můžeme tak očekávat nárůst dopravy,“ vyslovil další obavy z nepokračujícího projektu.

Jednání se zúčastnil i velvyslanec České republiky v Rakousku Jan Koukal. Ten potvrdil, že rakouská strana tlačí na rychlé vyřešení problémů.

„Rakousko očekává, že dodržíme mezinárodní smlouvu, kterou jsme podepsali,“ tlumočil jasná prohlášení. Po úterním jednání pro něj prý už ale bude jednodušší s rakouskou stranou hovořit.

Obchvat se dvěma pruhy?

Jihomoravského hejtmana Michala Haška potěšilo i přislíbení ministra, že se zasadí o změnu usnesení Topolánkovy vlády týkající se obchvatu Břeclavi. To totiž počítalo se čtyřpruhovým obchvatem, který řada obcí považovala za možnou náhradu R52. Teď by mohl být jen dvoupruhový, jak se počítalo původně.

I pro něj je rychlostní silnice na Mikulov jasnou prioritou. „Společná diskuze ukázala, že pokud se nám povede připravit území rozhodnutí, podaří se dořešit všechna jednání ohledně stavebního zákona, tak v roce 2011 by se v návrhu rozpočtu Fondu dopravní infrastruktury mohla objevit první částka na zahájení stavby první části silnice R52,“ byl spokojený Hašek s tím, že chce, aby se nejprve stavěl úsek směrem od státní hranice.

Velkým problémem pro začátek stavby je však v loňském roce Nejvyšším správním soudem zrušený Územní plán Břeclavska. I přesto hejtman neztrácí optimismus.

„Domnívám se, že je možné využít stávajících platných územních plánů obcí. Ve čtvrtek také doplníme tyto nadregionální projekty do zadání Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje na jednání krajského zastupitelstva. Proces posuzování bude trvat několik měsíců, ale jsem pevně přesvědčen, že při dodržení zákonných lhůt budou platné do konce toho roku. A i o tento strategický dokument se v budoucnu bude moci opřít stavba silnice R52,“ věřil Hašek.

Setkání se s ministrem se účastnili zástupci Břeclavi, Mikulova, Pohořelic, Bavor, Perné a Dolních Dunajovic.

„Pro mě osobně bylo důležité, že jsem získal potvrzení od ministra, že opravdu existují doklady, že Rakušané budou stavět silnici do Drasenhofenu. A nepočítají s žádnou výstavbou do Reinthalu. V tom případě je logické, že trasa z Brna do Vídně bude přes Mikulov. Podle mého by se nemělo stavět teď, nikdo nám neřekl, že nárůst dopravy bude opravdu velký,“ reagoval na setkání s ministrem starosta Bavor Petr Žluva.