Stěhování za sto milionů. To je projekt přemístění autobusového nádraží v Břeclavi. K železnici. Slibuje zlepšení komfortu pro cestující, zkrácení doby pro přestup z vlaku na autobus a opačně. Město i Jihomoravský kraj věří v úspěch při žádání o peníze z evropských fondů.
„Dokončujeme zpracování projektové dokumentace pro územní řízení. Abychom mohli něco dát do výzvy regionálního operačního programu, tak je nutné vyřešit pozemky. Bez toho nemá cenu žádost podávat,“ vysvětlil vedoucí odboru dotací a rozvoje břeclavské radnice Jindřich Tuček.
Město má podle něj zatím čas přemýšlet, zda pozemky od Českých drah koupí, nebo pronajme. Pravděpodobně zvolí obojí cestu.
Na místech, kam se má autobusové nádraží v Břeclavi přesunout, dnes v několika objektech sídlí pracovníci vlakového personálu. Ti se ale už o letních prázdninách mají stěhovat do bývalé severní drážní nocležny, která právě prochází důkladnou opravou.
„Jedním z důvodu přesunu vlakového personálu je právě chystané stěhování břeclavského autobusového nádraží. Do bezprostředního sousedství železnice. Díky tomu má být rozšířeno také o přestupní terminál integrovaného dopravního systému,“ uvedl vedoucí technického oddělení brněnské Regionální správy majetku Českých drah Vladimír Čevela.
Lidé ušetří minuty
Nové autobusové nádraží mají zaplatit evropské peníze. Břeclavský radní Zbyněk Humlíček považuje téměř za jisté, že se podaří dotace dosáhnout, a to ve výši pětaosmdesát procent celkové částky. „Existuje ústní dohoda s krajem, že polovinu ze zbývajících patnácti procent – tedy zhruba sedm a půl milionu korun – dá z rozpočtu. Stejnou částku by uvolnilo město. V tom jsou i výkupy pozemků,“ vypočítal Humlíček.
Jak radní říká, hlavní výhodou přestěhování autobusového nádraží blíže vlakovému je zkrácení docházkové vzdálenosti pro cestující. „Dnes je to řádově pět minut, pak to bude otázka minuty,“ srovnával Humlíček.
Odbavování cestujících na stávajícím nádraží už podle ředitele dopravní společnosti Bors Františka Zugara neodpovídá standardům, které jsou běžné. „Změny k lepšímu mají být hlavně ve směru ke kvalitě odbavení cestujících, jejich pohodlí a službám, které souvisejí s provozováním autobusového nádraží,“ řekl ředitel firmy, která na Břeclavsku provozuje autobusovou dopravu.
Moderní autobusové nádraží je prioritou také pro vedení Jihomoravského kraje, jejíž představitelé na jižní Moravě zavedli integrovaný dopravní systém. „Vybudování přestupního terminálu Břeclav je opravdu důležité. Bohužel je to poslední z významných regionálních terminálů, který se ještě nepodařilo dovést do konce,“ řekl vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.
JIŘÍ ŠEVČÍK
MICHAL ŠUPÁLEK