VÁŽENÍ ČTENÁŘI, NAPIŠTE SVŮJ NÁZOR DO DISKUSE NA KONCI ČLÁNKU

České republice hrozí mezinárodní ostuda. Rakušané totiž oznámili, že poslední část dálnice A5 v úseku Poysbrunn – státní hranice s Českou republikou má být hotová už do roku 2013. Na rychlostní silnici R52 bude napojena v prostoru bývalého hraničního přechodu Mikulov – Drasenhofen. O termínu informovala včera dolnorakouská zemská vláda na jednání s českými zástupci Ředitelství silnic a dálnic a Jihomoravského kraje.

„Rozhodnutí o termínu dokončení rakouské severní dálnice nás tak trochu zavazuje k tomu, abychom dále postupovali v nastoupeném tempu a udělali všechno proto, aby se naše rychlostní silnice R52 dobudovala. I přes některá zdržení věřím, že již v horizontu několika málo let se Česká republika dočká pohodlného spojení Prahy, Brna a Vídně,“ reagoval generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.

Realita je ovšem taková, že na české straně se ještě ani pořádně nekoplo do země. Důvodem jsou spory ohledně trasy rychlostní silnice R52.

„Rakouská strana se zajímala, jak se vypořádáme s dopravou, protože silnice u nás nyní pokračuje dvoupruhem. Ubezpečili jsme je, že i když se nová silnice teprve začne stavět, tak u Mikulova vybudujeme obchvat a silnice I/52 bude dál průjezdná. Přes nádrže vytvoříme nové těleso, které si vynutili ekologové, a tak stávající silnice bude jako obslužná. První etapa se tak do té doby nějak stihne,“ věří náměstkyně hejtmana Anna Procházková, která u pondělního jednání nemohla chybět. „Záleží také na penězích. Ale to je už na Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvu dopravy,“ doplnila.

Procházková doufá, že z naší strany se silnice napojí nejpozději v roce 2015. „Máme podepsanou mezivládní dohodu, proto bych byla ráda, kdyby to konečně ekologové vzali na vědomí a přestali projekt napadat. Dokonce jsem dostala nominaci na Ropáka roku, ale ať si uvědomí, že projekt je posvěcený vládou jedné i druhé strany. Tak to už snad nejde zastavit,“ je si vědoma neustálých průtahů kvůli nesouhlasu ekologů.

Dálnice od Mikulova se stále nelíbí ani starostovi Dolních Dunajovic. Tato obec dokonce podala žalobu k Ústavnímu a Nejvyššímu správnímu soudu. „Myslím si, že pravdu máme my. Trváme na tom, aby soud zjistil, jestli při projednávání územního plánu Břeclavska byl nebo nebyl porušen zákon. Mám pocit, že my neděláme nic extrémistického vůči dálnici. Jen chceme, aby byl dodržován zákon,“ nechal se slyšet starosta Josef Hasník.

„Jsem přesvědčená, že jsme jednali naprosto v souladu se zákonem a že to nemůžou jen tak zrušit. Neumím si představit, že by čtyřpruh z Rakouska skončil u Mikulova a my jsme nedělali nic,“ bránila postup kraje Procházková.

Místo propojení rakouské dálnice a české rychlostní silnice v katastrálním území Mikulova a Drasenhofenu definitivně stanovila lednová mezivládní dohoda.

Vizualizace rakouské dálnice A5.

MICHAL ŠUPÁLEK
ELIŠKA WINDOVÁ