Bydlí v horní části Nové ulice. Dennodenně s manželkou několikrát vyjíždějí z vedlejší na hlavní silnici, po které nyní navíc až do jedenáctého listopadu vede objízdná trasa kvůli opravám mostu na silnici 425. „Proudí tady množství aut, která by jinak od Hustopečí do Břeclavi a obráceně projížděla zcela mimo obec. Když chceme vjet do Nádražní ulice, kvůli autům zaparkovaným až v křižovatce téměř nic nevidíme. A když chce do Nové ulice z Hlavní odbočit jiné auto, není ani možné se jeden druhému vyhnout,“ rozčiloval se Smetana.

Opakovaně proto upozorňoval vedení obce, aby potíže s nepřehlednou křižovatkou vyřešilo. Radnice na základě jeho stížností v úterý zatravněný obecní pozemek podél cesty označila páskou s nápisy upozorňujícími na zákaz parkování. „Nicméně stalo se něco, co jsme nečekali. A to, že řidiči sice svá auta už neparkovali částečně na silnici a částečně na trávě, ale postavili je přímo do silnice. To pochopitelně celý problém ještě zhoršilo,“ přiblížil starosta obce Radek Průdek.

Ve středu ráno proto na kraji Nové ulice přibyla dopravní značka upozorňující na zákaz zastavení a také směrové sloupky. „Sám jsem se přesvědčil, že projíždět tudy autem je opravdu velice nebezpečné. S majiteli jsme se snažili domluvit a dohodnout. Stání na trávě přece jen upravuje obecně závazná vyhláška a obec si její dodržování musí vymáhat sama. Toto se nám, bohužel, nedařilo. Vzhledem k tomu, že jsme místo nyní nechali osadit značkami, budeme v případě nedodržování zákazu volat státní policii,“ upozornil starosta.

Podle Smetany i dalších místních lidí podél silnice parkují obyvatelé z nedalekých bytů, které se nacházejí za budovou bývalého kina. „S majitelem jsme na toto téma hovořili několikrát. Podotýkal, že má pro své nájemce úměrný počet parkovacích míst, což je ostatně jeho povinností, a že auta, která zde stojí, jsou cizí,“ přetlumočil Průdek.

Podobné obtíže zaměstnávaly ještě před nedávnem také Starovické. Vyřešili je proto zbudováním zhruba sto padesáti parkovacích míst. „Tímto problémem jsme se začali zabývat už asi před deseti lety. Lidé stávali na obecních pozemcích, na zeleni, na chodnících a různě v silnici. Dlouho jsme přemýšleli, co s tím. Vytrvale jsem obcházel obec a každému, kdo špatně parkoval, jsem dával za stěrač lístek s upozorněním a kontaktem na mě. Nakonec jsme se rozhodli, že začneme jako obec budovat parkovací místa. A za ta si lidé musejí platit,“ překvapil starosta Antonín Kadlec.

Důvody k tomu měl jednoduché. „Vybudování parkovacích míst jsou pro obec náklady navíc. Jedno takové stání vyjde mezi patnácti až dvaceti tisíci korun. No a my po obyvatelích za vyhrazené parkovací místo chceme ročně pouze symbolickou pětistovku,“ vyčíslil Kadlec.

Zpočátku se potýkal s odporem ze strany místních. „Stále jsem vysvětloval a psal do obecního zpravodaje na toto téma množství článků. V roce 1953 jsme měli ve Starovicích tři auta v obci. Za socialismu pak desetinu současného množství. Nyní je zcela běžné, že na jeden dům připadají dvě až tři auta. Přitom každý dům v obci má dvůr, kde mohou lidé vozidla odstavit. Ovšem je jen o jejich pohodlnosti, že to nedělají. Jsem toho názoru, že když si mohou řidiči zaplatit za svá nová velká auta vysoké pojistky, mohou si dovolit i vytáhnout z kapsy pětistovku za rok za jejich parkování,“ řekl nesmlouvavě starovický starosta.

Jak dodal, řada vozů z ulic Starovic zmizela ruku v ruce se zpoplatněným stáním. „Nechtějí si zaplatit pětistovku, tak raději autem zajedou do dvora. A o to nám přesně jde – aby byly ulice čisté, přehledné, aby se nemuseli bát rodiče pouštět ven děti, a aby maminky nekličkovaly s kočárky mezi auty,“ pochvaloval si první muž Starovic.

Ve vedení obou obcí se shodují, že jejich cílem není obyvatelům házet klacky pod nohy a pokutovat je. „Je mi jasné, že parkování je v obcích stále větším problémem. I v návaznosti na nárůst turismu a ubytovacích kapacit. Nicméně nezbývá nám, než to konečně začít koncepčně řešit. Než přistoupíme k represím, rádi bychom se soustředili na prevenci. Stále proto s místostarostou uvažujeme buď o zřízení obecní policie, o vytvoření smlouvy s břeclavskou městskou policií, nebo o zapojení bezpečnostní agentury, která by na dodržování pořádku v obci dohlížela. Zatím však nemáme podporu v zastupitelstvu. Opakovaně chci toto téma otevřít v pondělí na zasedání,“ poznamenal Průdek.

Jedním z prvních kroků v prevenci a zvýšení bezpečnosti teď bude v Rakvicích zřízení obytné zóny v ulici U Hřiště v blízkosti místního rybníka Šutráku. „Aktuálně zpracováváme návrh na úpravu provozu v této ulici, která se pomalu stává nebezpečnou. Stejně tak se zabýváme i úpravou provozu v ulici U Měšťanky. Důvodem je problém s auty, kterými rodiče svážejí děti do a ze školy a školky,“ naznačil rakvický starosta.