Nikoli shon zapříčiněný každoročními vánočními povinnostmi, řada majitelů osobních aut má nyní naspěch kvůli novele zákona o odpadech, která začne platit prvního ledna. Pořídit si starší auto vyjde pořádně draho, ekologická daň se totiž může vyšplhat na tisíce korun.

Před koncem roku tak mají úředníci nebývale mnoho práce. Lidé využívají jednu z posledních možností, jak ojetinu bez poplatku koupit, někteří se starších škodovek či wartburgů raději nadobro zbavují.

„Jednak chci vyřadit auto, které už rok nepoužívám. Další chci přepsat na nového majitele. Doufám, že to do konce roku všechno stihnu, protože mám strach z vysokých poplatků,“ svěřil se s obavami Pavel Svoboda z Břeclavi.

A není se mu co divit. Poplatek, díky němuž si zákonodárci slibují omlazení vozového parku, může být až desetitisícový. Jak zjistit, kolik bude nový majitel při přepisu staršího auta platit? Důležitá je informace z velkého techničáku, kde by měla být uvedena emisní norma.

Ta rozhoduje o tom, do které ze tří kategorií – Euro 0, Euro 1, Euro 2 – automobil patří. A tedy, kolik jeho majitel musí zaplatit. Od poplatků jsou osvobozena jen auta vyrobená po roce 2000, která mají katalyzátor.

„Snažíme se lidem vyhovět, chodí jich hodně. Proto jsme se rozhodli, že úřední den bude u nás i v úterý den před Silvestrem,“ poznamenal vedoucí odboru dopravy mikulovské radnice Miroslav Šula. „Jinak lidé mají povědomí o novele zákona, nicméně je fakt, že se mezi nimi šíří i dezinformace,“ doplnil Šula.

Opozdilcům vyjdou vstříc i v Břeclavi. „Do čtvrtka si budou moci lidé vyřídit záležitosti týkající se odhlášení či převodu vozidel až do osmnácti hodin, v pátek je oddělení otevřeno do dvanácti hodin,“ sdělil vedoucí odboru správních věcí a dopravy břeclavské radnice Miroslav Čapka.

Hektické dny prožívají i autobazary. Lidé se totiž snaží v poslední naději zpeněžit ojetiny, na které bude od Nového roku uvalena ekologická daň. Jak říká majitel autobazaru Stop z Mikulova Martin Fuis, většinou neúspěšně.

„Už je pozdě. Stará auta odmítáme. Třeba favorit, který měl před půl rokem hodnotu deset tisíc korun, je dnes neprodejný. Takový automobil můžete leda tak darovat,“ nastínil Fuis, jak většinou končí snaha zbavit se starého auta.

Těžkou hlavu mají před koncem roku i ti, kteří si neplatí povinné ručení. Za ojetinu, která stojí ladem na zahradě, budou platit poplatek až tři sta korun za den, dokud ji nevyřadí z registru vozidel.

Ekologická daň

Euro 0: auta vyrobená většinou do roku 1992, ekologická daň 10 tisíc korun
Euro 1: auta vyrobená většinou do roku 1995, ekologická daň 5 tisíc korun
Euro 2: auta vyrobená většinou do roku 2000, ekologická daň 3 tisíce korun
Pozn.: platí od 1. 1. 2009 při koupi ojetého auta